Lehdistötiedote: Musaleirit 2016

Lehdistötiedote 1.6.2016                    Vapaa julkaistavaksi

Kuurojen lasten bändi treenaa jo kuudetta kesää

BunnyLapCI ry:n musaleiriläiset ovat 8-13-vuotiaita kuuroja, joille on leikattu sisäkorvaistute. Sisäkorvaistute on sähköinen kuulokoje, joka mahdollistaa vaikeasti kuulovammaisille puhekielisyyden – ja musiikin opiskelun.

Toimittajat tervetuloa seuraamaan leirejä! Osoite on: Resonaari, Kulosaaren puistotie 26, Helsinki. Kaksi viikon leiriä: 6.-10.6. sekä 1.-5.8.2016.

Sisäkorvaistute (SI) -lasten musaleirejä järjestetään tänä kesänä kuudetta kertaa musiikin erityispalvelukeskus Resonaarissa Helsingissä. SI:n tuomasta kuulosta huolimatta nämä lapset kohtaavat edelleen haasteita kuulovammansa/kuuroutensa takia monissa arkielämän tilanteissa.

– Yksi tällainen asia on musiikki – sen kuuntelu, harrastaminen sekä siitä nauttiminen. Esimerkiksi koulun musiikkitunnilla normaalikuuloisten keskuudessa SI-lapsi saattaa “tippua kärryiltä”, kun ei saa selvää joko laulun sanoista tai soittimista, sanoo LapCI ry:n koordinaattori Marianne Rintala.

LapCI ry:n musaleirillä opitaan soittamaan yhdessä kuvionuottien avulla. Kaikki saavat kokeilla kaikkia soittimia ja laulua vertaistensa seurassa ammattiopettajien johdolla. Tarkoituksena on tukea SI-lapsia musiikkiharrastuksen pariin ja näyttää, että kyllä kuurokin voi vaikka soittaa bändissä. Tutkimustenkin mukaan musiikin harjoittaminen auttaa SI-lasten puheen kehityksessä.

Musaleirin lapsista tulee bändi. Viikon aikana he opettelevat soittamaan ja laulamaan kolmesta viiteen kappaletta. Bändin ensimmäinen keikka on leirin päätteeksi vanhemmille ja sisaruksille. Viime kesän leirillä perustettu bändi keikkaili muutamaan kertaan erilaisissa tilaisuuksissa myös syksyllä.

– Vertaistoiminnan kautta SI-lapsen on helpompi hyväksyä oma erilaisuutensa voimavaraksi ja löytää omat vahvuutensa, sanoo LapCI ry:n koordinaattori Marianne Rintala

Lisätiedot ja kuvamateriaalia:
Marianne Rintala
koordinaattori
puh: 045 8590 888
email: marianne.rintala@lapci.fi
www.lapci.fi

Musiikin erityispalvelukeskus Resonaari on musiikkikasvatuksen, musiikin erityispedagogiikan, musiikkiterapian ja musiikin avulla tapahtuvan kuntoutuksen asiantuntijakeskus sekä kuvionuottimenetelmän kehittämisyksikkö. www.resonaari.fi

Sisäkorvaistute (engl. Cochlear Implant) on sähköinen kuulokoje. Se on tarkoitettu kuuroutuneille, vaikeasti ja erittäin vaikeasti kuulovammaisille henkilöille, joille tavallisen kuulokojeen antama apu ei ole riittävä. SI-hoidon avulla kuuro, kuuroutunut tai vaikeasti huonokuuloinen lapsi voi kuulla samalla tavalla kuin huonokuuloinen lapsi.

LapCI ry:n tarkoituksena on tukea sisäkorvaistutteen saaneita lapsia ja heidän perheitään kautta koko Suomen.