Kuulovammaiset ja viittomakieliset lapset ja nuoret ovat moninainen ryhmä, jonka tarpeita ei vielä ymmärretä riittävästi. Lasten ja nuorten kesken on eroja sekä äidinkielen ja kommunikaatiotapojen että muiden palvelutarpeiden suhteen. Kuulokoje ja sisäkorvaistute auttavat kuulemisessa mutta ne eivät kuitenkaan tee kuulovammaisesta lapsesta ja nuoresta normaalikuuloista. Tietyissä palveluissa, kuten Kelan vammaistuen myöntämisessä, sisäkorvaistutehoito voidaan nähdä kuulovamman parantavana hoitona eikä ymmärretä lapsen ja nuoren kaikkia palvelutarpeita. Osa lapsista ei hyödy apuvälineistä riittävästi, joten lasten ja heidän perheidensä mahdollisuus saada viittomakieli tai jokin kommunikaatiokeino on turvattava. Kielelliset oikeudet on huomioitava lapsen ja perheen käyttämissä palveluissa läpileikkaavasti.
Kuulovammaisen lapsen ja nuoren tulee saada yhdenvertaisesti palveluja riippumatta siitä, missä hän asuu.
Sote-uudistuksen kaatumisen takia myös pitkään ja huolella valmisteltu uusi vammaispalvelulaki jäi hyväksymättä. Kuulovammaisille lapsille ja nuorille ja heidän perheilleen tärkeitä vammaispalveluja ovat valmennuksena ja tukena annettava kommunikaatio-ohjaus ja -opetus sillä ne vahvistavat erityisesti viittomakielisten sekä kuulonäkövammaisten henkilöiden kielellisiä oikeuksia ja ilmaisunvapauden toteutumista.
Kuulovammaisten lasten ja nuorten kuntoutus (vaativa lääkinnällinen kuntoutus ja sopeutumisvalmennus) vaatii erityisosaamista kuulovammaisuudesta, kuulemisen apuvälineistä ja kommunikaatiosta. Myös tulkkauspalveluissa asiakkaalla tulee olla mahdollisuus saada jo varhaisina vuosinaan tulkki, joka vastaa hänen yksilöllisiin tarpeisiinsa.
Kuulovammaisella lapsella tulee olla oikeus varhaiskasvatukseen, joka tukee hänen kokonaisvaltaista kehitystään kaikin mahdollisin tavoin. Perheillä tulee olla mahdollisuus valita toimintaympäristö, jossa lapsen yksilölliset kielelliset ja/tai vammaan liittyvät tarpeet huomioidaan maksimaalisesti. Lapsella tulee olla oikeus päästä lähipäiväkotiin, jossa on huolehdittu, että hänellä on käytössään tarvittavat apuvälineet ja muu tuki. Tulee varmistaa, että kuulovammaisen lapsen ryhmän koko on riittävän pieni ja tiloissa on huomioitu kuuntelun esteettömyys. Riittävästä henkilöstön osaamisesta ja resursoinnista on huolehdittava.
Myös perusopetuksessa lähtökohtana tulee olla oikeus lähikouluun, jossa on tehty riittävät mukautukset luokkatiloihin ja varmistettu toimivat kuulemisen apuvälineet. Lisäksi tulee olla mahdollisuus hyödyntää Valteri-koulujen palveluja ja varmistaa, että opettajilla on riittävä tietotaito kuulovammaisuudesta. Viittomakielisen lapsen kielelliset valmiudet ja kulttuuritausta on huomioitava. Varhaiskasvatus sekä esi- ja perusopetus voidaan toteuttaa joko viittomakielisessä ryhmässä tai ryhmässä, joka koostuu viittomakielisistä ja puhuttua kieltä käyttävistä lapsista.
Toisen asteen opintojen kohdalla on varmistettava, että opinto-ohjaajilla on tietoa kuulovammaisten kyvyistä ja mahdollisuuksista toimia eri ammateissa. On tärkeää, että myös kuulovammainen nuori pääsee opiskelemaan alaa, johon hän on oikeasti motivoitunut.
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *
Kommentti *
Nimi *
Sähköpostiosoite *
Kotisivu
Tallenna nimeni, sähköpostiosoitteeni ja kotisivuni tähän selaimeen seuraavaa kommentointikertaa varten.
Lähetä kommentti