Vihkot ja kynät esille, kohta alkaa koulu! Susanne Snellman & Thomas Lindberg ovat koonneet Koulun aloittamisen ABC:n kuulovammaisille lapsille ja nuorille. Kuulovammaisen oppilaan tuen tarpeen määrittely on aina yksilöllistä ja yksilölliset erot ovat suuria. Jollakin lapsella tuen tarve on vähäistä, ja toinen tarvitsee tukea jatkuvasti ja monessa muodossa. Vanhemmat, opettajat ja itse lapsi ovat mukana tekemässä koulun sujumisesta vaivatonta. Tässä vinkkejä, joita on hyvä ottaa huomioon koulun alkaessa. Vinkkilista on päivitetty 22.7.2020 vastaamaan nykytilannetta.
AkustiikkaHyvästä akustiikasta hyötyvät kuulevatkin. Tarkistakaa ainakin kotiluokka, käytävät, liikuntasali ja ruokala.
Bandana-huivi Huivi suojaa kevyeltä sateelta ja pitää laitteet paikoillaan vaikka liikuntatunneilla.
CI-laiteOvatko säädöt kunnossa? Käy sairaalassa säädöissä tarpeen mukaan.
Design for allKaikki huomioon ottava asioiden ja tilojen suunnittelu auttaa kaikkia, ei pelkästään kuulovammaista lasta. Älä siis epäröi ehdottaa korjauksia epäkohtiin!
Erityisen tuen tarveKuulovammaisella lapsella on oikeus tarvitsemaansa tukeen koulussa. Jos lapsellasi on pidennetty oppivelvollisuus, ryhmän enimmäiskoko on 20 oppilasta.
FoorumiKeskustelkaa avoimesti kuulovammasta sekä henkilökunnan että muiden oppilaiden kanssa.
Grrrrr! Koulunkäynti väsyttää ja lapsesi voi purkaa väsymystään kiukuttelemalla. Tue häntä positiivisesti kiukusta huolimatta.
Henkilökohtainen avustajaJos lapsellasi on henkilökohtainen avustaja, auttaa hän kuulemisessa ja tasavertaisessa osallistumisessa sekä apuvälineiden käytössä.
IstumajärjestysLuokassa kuulovammaisen lapsen istumapaikalla on merkitystä. Lapsi on hyvä sijoittaa parempi korva muuhun ryhmään päin ja opastaa opettajaa valitsemaan paikkansa läheltä kuulovammaista lasta.
Joustoa polviinPienen lapsen on vaikea lukea aikuisen huuliota alhaalta ylöspäin. Opettajan on hyvä kyykistyä tai istua lapsen tasolle tärkeitä ohjeita antaessaan.
KuntoutusohjaajaVierailee koululla kartoittamassa kuulo-olosuhteet, apuvälinetarpeet ja perehdyttämässä henkilökuntaa sekä valvoo lapsen etuja.
LaukkuKuulovamman vuoksi lapsen niska-hartiaseutu on koetuksella kuulemisen pinnistelyn takia. Panosta ergonomiseen koululaukkuun.
MatkaJos aiotte matkustaa koulupäivien aikana, muista anoa vapaata koulusta ajoissa.
NäkyvyysNäkeekö lapsi opettajan ja muiden oppilaiden huulion? Myös ikkunasta tulevaa valoa vasten on vaikea seurata huuliota.
Opettajien koulutusEri sairaalat, Satakieliohjelma ja muut tahot järjestävät opettajille ja muulle henkilökunnalle hyödyllisiä perehdytyspäiviä.
PerehdytysKoulun henkilökuntaa on hyvä perehdyttää keinoihin, jolla lapsen koulunkäynti helpottuu.
Quuluuko?Koulu on julkinen laitos, jossa voit itsekin poiketa seuraamassa opetusta. Jos jokin asia mietityttää vaikka akustiikassa, tee vierailu koululle koulupäivän aikana.
RyhmäavustajaVoi auttaa myös kuulovammaista lasta muun muassa huolehtimalla FM-laitteen käytöstä ja latauksesta.
Seuraa iltapäiväksiEkaluokalla päivät ovat lyhyitä ja joissain kunnissa on mahdollista mennä iltapäiväkerhoon. Myös näiden tilojen akustiikka ja henkilökunnan perehdytys on tärkeää.
Turvallinen koulumatkaOnko lapsen koulutie turvallinen vai tarvitaanko esimerkiksi koulutaksikyytiä? Keskustele asiasta sairaalassa ja koulutoimiston kanssa.
UiminenSelvitä ajoissa lapsen mahdollisuuden saada uintiin joko implantin vesisuoja tai tulkkausapua.
ValaistusHyvä valaistus auttaa seuraamaan muiden puhujien huuliota ja helpottaa kuulovammaisen lapsen kuulemista.
WilmaJossain kunnissa käytettävä sähköinen reissuvihko opettajan ja kodin väliseen viestimiseen. Toinen yleinen ohjelma on nimeltään Helmi. Opettajan ja huoltajan välinen viestintä on tärkeää.
X-hippaVälitunneilla on kiva leikkiä. On hyvä opettaa lapselle leikkejä jo kotona, jotta säännöt tulevat tutuiksi hyvissä kuunteluolosuhteissa.
YmmärrysKäytä rohkeasti ilmeitä ja eleitä puheen tukena. Myös nimet, päivämäärät, uudet sanat, läksyt ja tärkeät asiat on hyvä kirjoittaa taululle.
Zzzz…Koulunkäynti on kuulovammaiselle lapselle raskasta, huolehdi riittävästä unen määrästä!
ÅppimistyylitMyös kuulovammaisella on erilaisia oppimistyylejä, jotka on hyvä ottaa huomioon koulussa.
Älä huudaKuuleminen vaikeutuu, jos huudat. Puhu sen sijaan selkeästi normaalilla puheaäänellä ja toista tarvittaessa.
ÖöööMenikö sormi suuhun? Saat tukea sairaalasta, kuntoutusohjaajalta tai vaikkapa meiltä LapCI ry:n toimistolta!
Lähde: Susanne Snellman & Thomas Lindberg: Apua – kuulovammainen oppilas luokassani
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *
Kommentti *
Nimi *
Sähköpostiosoite *
Kotisivu
Tallenna nimeni, sähköpostiosoitteeni ja kotisivuni tähän selaimeen seuraavaa kommentointikertaa varten.
Lähetä kommentti