Kouluasiat askarruttivat…


Kouluasiat askarruttivat…

IMG_9348
Lapset retkeilivät ohjaajien kanssa Pyynikin näkötornille

LapCI ry ja KLVL ry järjestivät yhteisen Mitä kuuluu kouluun? -kurssipäivän alakouluikäisten kuulovammaisten lasten kouluasioista (la 12.3.2016). Tampereelle Varalaan saapui kahdeksan perhettä, yhteensä 14 lasta. Päivä aloitettiin lounaalla, jonka jälkeen lapset jäivät lastenhoitajien kanssa tekemään omaa ohjelmaansa. Näin äidit ja isät saivat rauhassa kuunnella alustuksia aiheesta ja keskustella asioista, jotka kouluun meneviä tai siellä jo olevia askarruttivat. Kuvat ovat lastenohjelmasta.

Esiintyjät

Päivän aluksi Päivi Naukkarinen MLL:n Hämeen piiristä kertoi lapsen tunnehallinta-asioista. On hyvä tunnistaa ja tiedostaa mistä lapsen “temppuilu” pohjimmiltaan johtuu ja miten sen voi aikuisena kohdata ja ottaa lapsen vastaan.

IMG_9271
Varalassa harjoiteltiin mm. päälläseisontaa.

Sitten kuulimme Minna Mäkelältä, kuinka hänen lapsensa kouluun meno oli sujunut ja mitä asioita siinä oli tullut vastaan. Meillä piti olla myös 9-vuotias Ronja Mäkelä paikalla, mutta valitettavasti ärhäkkä virustauti esti meitä tenttaamasta asioita myös lapsen näkökulmasta.

Kahvitauon jälkeen tuli TAYSin kuntoutusohjaaja Merja Piiraisen luento, jonka aikana keskusteltiin siitä, miten TAYSin alueella toimitaan kouluasioiden suhteen, mitkä asiat kuntoutusohjaaja huolehtii ja mitkä jäävät vanhempien sekä koulun vastuulle.

Lopuksi Irja Seilola Jyväskylän Onerva-koulusta kertoi Onerva-koulun uudesta rakennuksesta sekä erityiskoulujen arjesta.

Pidennetty oppivelvollisuus ja erilaiset tukimuodot

Eniten keskustelua syntyi pidennetystä oppivelvollisuudesta ja sen myöntämiskriteereistä. Myös käytännön järjestelyistä jaettiin vinkkejä puolin ja toisin.

IMG_9322
Munkit maistuivat Pyynikillä.

Pidennettyä oppivelvollisuutta haetaan siis lapselle ennen koulun alkua viisivuotiaana. Perusopetuslain mukaan se kuuluu vaikeasti kuulovammaisille lapsille, mutta myös lievästi ja keskivaikeasti kuulovammaisilla lapsilla voi olla mahdollisuus saada se, jos kuulovammaan liittyy esimerkiksi liitännäisvammoja. Pidennetyn oppivelvollisuuden päätös takaa kuulovammaisen lapsen luokan ryhmäkoon enintään 20 lapsen kokoiseksi.

Mikäli lapsella ei ole pidennetyn oppivelvollisuuden päätöstä, voidaan hänen tukitoimiaan turvata ottamalla hänet tehostetun tai erityisen tuen piiriin. Pidennetyn oppivelvollisuuden saanut lapsi on automaattisesti erityisen tuen piirissä. Erityinen tuki ei rajaa ryhmäkokoa, mutta helpottaa lapsen koulutietä muiden, vuosittain tarkistettavien tukimuotojen myötä.

IMG_9365
Joukkue valmiina kaupunkisotaan.

Yhteistuumin totesimme, että mikäli lapsi on pidennetyn oppivelvollisuuden saanut, ei siitä kannata luopua, vaikka koulu sujuisikin hyvin. Koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus ja yläkouluvaihe tuo tullessaan. Nykyisinä säästöaikoina virkamiehet kovin mielellään purkaisivat päätöksiä, mutta enemmän oppilaita tarkoittaa myös haasteellisempaa kuunteluympäristöä kuulovammaiselle lapselle.

IMG_9379
Kaupunkisota käynnissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.