European Friendship Week 2017

The Ear Foundation järjesti jälleen vuotuisen sisäkorvaistutetta käyttäville nuorille suunnatun kansainvälisen leirin. Tänä vuonna viikoksi englantiin lähti kuusi nuorta eri puolilta Suomea ja huoltajaksi kahden heistä äidit.

Kaiken kaikkiaan leirille osallistui 42 nuorta Suomesta, Virosta, Iso-Britanniasta, Espanjasta, Saksasta, Italiasta, Tanskasta ja Romaniasta. Leiriohjelmaan kuului mm. päiväretket Yorkiin ja Leedsiin, urheilua, jokaisen maan omat esitykset, musiikkia, talent show, tanssia, shoppailua ja paljon muuta. Leirin teemana oli joulu keskellä heinäkuuta. Tarja, Salla, Iita, Aleksi, Emmi, Netta, Bilal ja Venla kirjoittivat matkasta päiväkirjaa:

la 22.7.

Ensimmäinen ryhmä, Aleksi ja Iita, starttaavat matkaan Iisalmesta kohti Helsinkiä. Hetkeä myöhemmin matkansa aloittavat Emmi ja  liideri-Tarja ja nousevat junaan Vaasasta. Samaan aikaan toisaalla, Porissa, auton moottori hyrähtää käyntiin ja Netan matka alkaa kohti Helsinkiä. Kaikki yöpyvät sukulaisten luona tai hostellissa ja osa ehti myös Linnanmäen pyörteisiinkin.

su 23.7.

Lentokentällä saimme koko ryhmän kasaan, kun toinen liiderimme Salla sekä Bilal ja Venla liittyivät joukkoon Vantaalta ja Espoosta.  Lähtöselvityksen ja turvatarkastusten jälkeen siirryimme Starbucksin kautta lähtöportille.  Lento lähti klo 8.25 kohti Manchesteria, jonne saavuimme yhdeksän maissa paikallista aikaa. Ostimme herkulliset eväsleivät ja suunnistimme juna-asemalle. Junamatka Leedsiin meni sutjakasti ja olimme perillä jo puolilta päivin. Pienen harhailun ja odottelun jälkeen taksi saapui hakemaan meidät.

Puolen tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme Yorkshiren Boston Span kylässä sijaitsevaan kouluun, St John’s School for the Deaf’iin. Olimme ensimmäinen paikalle saapunut ryhmä ja saimme iloisen vastaanoton. Stretch-ohjaaja oli meitä ensimmäisenä vastassa, saimme huoneet ja hetken aikaa levähtää. Salla majoittui poikien siipeen ja Tarja tyttöjen siipeen. Suomalaiset nimet aiheuttivat sekaannusta alusta alkaen, Aleksia luultiin tytöksi ja Iita oli Lita. 😊

Varsinainen ohjelma alkoi klo 16 kun muitakin maita alkoi saapua paikalle. Viro, UK, Espanja, Saksa, Italia, Tanska ja Romania. Kaiken kaikkiaan leirille osallistui 42 11-16 vuotiasta nuorta; ohjaajia oli eri maista yhteensä 21.  Ilta kului tutustumisen ja pelien tiimellyksessä ja ohjaajat saivat lyhyen koulutuksen leirin säännöistä ym.  Uni tuli koko sakille tosi nopeasti klo 22 jälkeen.

ma 24.7.

Aamuherätys klo 8 ja aamupalalle. Aamupäivä hurahti savitöiden parissa, teimme muistoksi laatat. Saimme aikaan hienoja taideteoksia, harmi vaan, että aika oli loppua kesken ja tuli kova kiire laattojen viimeistelyssä!

Lounaan jälkeen oli ensim

mäinen mukavasti sujunutryhmäkeskustelu, jossa nuoret jakoivat kokemuksiaan kuulovammaisena olosta. Seuraavaksi oli vuorossa Scones Bake Off ja perinteinen englantilainen afternoon tea superkermaisen clotted creamin kanssa. Nuoret aloittivat myös omien muisto/scrapbookien tekemisen.  Myös englantilaiset ulkopelit, kriketti ja kroketti, tulivat meille tutuiksi.

Joka ilta oli vuorossa eri maiden sekä englantilaisten nuorten esitelmät. Ensimmäisenä lavalle rohkeni Viro. Kaikkien maiden esitykset olivat mahtavia ja todella informatiivisia. Upeinta oli nähdä nuorten rohkeus englanninkielen käytössä!

Viikon teemana oli joulu (kyllä, keskellä heinäkuuta!) Tanskalaiset järjestivät meille perinteisen Danish Christmas Gamen. Jokainen ryhmä sai jätesäkin, jossa oli 5 tavaraa. Ryhmälle annettiin satu/elokuva/kirjateema ja ryhmän täytyi esittää pieni näytelmä ilman ääniä ja sanoja. Muiden maiden täytyi sitten arvata, mikä oli näytelmän teema.  Meidän teemamme oli Frozen! Venla esitti Elsaa, Netta Annaa, Emmi kiveä, Aleksi Olavia, Bilal Sveniä, Salla ja Tarja Annan

ja Elsan vanhempia ja Iita mimikoi Frozenin teemalaulun. Hauskaa oli!

ti 25.7.

Aamuherätys oli jälleen aikaisin, jo 7.30. Useimmiten aamupalalla oli muroja ja paahtoleipää, hilloja, lemon curdia, hunajaa ja hedelmiä sekä halukkaille tietysti teetä, Englannissa kun olimme.

Ensimmäinen päiväretki oli edessä ja kohteena Langsett Reservoir Yorkshiren eteläreunassa, jossa saimme ihailla kaunista metsä- ja nummimaisemaa. Kuuden kilometrin reitti kulki tekojärven ympäri. Kahden tunnin patikoinnin jälkeen suuntasimme vanhaan brittipubiin, jolla oli hauska nimi, Ye Olde Mustard Pot. Söimme packed lunch-eväitä, jutustelimme mukavasti ja tutustuimme paremmin toisiimme. Jälkiruuaksi pubin emäntä tarjosi meille ihania perinteisiä kakkuja (suosikkimme taisi olla iki-ihana Victoria Sponge cake) ja mehua.

Lounastauon jälkeen matkamme jatkui kohti Brodsdworth Hallia ja sen kaunista puutarhaa. Kartano oli rakennettu 1863. Oppaat kertoivat mielenkiintoisia tarinoita kartanon ja sen asukkaiden elämänvaiheista. Talon viimeinen Lady kuoli 1988 ja sen jälkeen muutaman vuoden päästä talo siirtyi English Heritage-säätiölle. Paalumatkalla bussissa matkusti onnellisia, mutta väsyneitä matkalaisia. Takaisin koululle saavuimme ruoka-aikaan ja saimme, jälleen kerran, herkullista brittiruokaa. Leirin järjestäjät olivat panostaneet koko viikon ruokiin, ja saimmekin maistella herkkuja Yorkshire puddingista Roast dinneriin ja  fish and chipsistä Bakewell torttuun. Nam!

Illallisen jälkeen oli vuorossa ryhmätyö ”Minun implanttini”. Nuoret saivat keksiä uusia kehitysideoita implanttiin. Hyviä ehdotuksia nuorilta tulikin, ehkä näemme niitä vielä joku päivä!. Maaesitelmien jälkeen nuoret saivat vapaata pelailuaikaa ja liiderit kokoontuivat taas puimaan päivän tapahtumia.

ke 26.7.

Edellisen raskaan päivän jälkeen aamupala (Full English breakfast papujen, herkkusienten ja makkaroiden kera!) oli vasta puoli yhdeksältä ja saimme nukkua vähän pidempään. Päivän ohjelmassa oli kommunikaatiostrateg

ioita sekä musiikki- ja liikunta-aktiviteetteja.  Ohjaajatkin saivat pari tuntia vapaa-aikaa. Salla ja Tarja tekivät virkistävän kävely- ja ostosretken Viron Svetlanan ja Romanian Adrianin kanssa Boston Span kylään.

Iltapäivällä saimme tutustua perinteiseen englantilaiseen tanssiin nimeltään Morris Dancing.  Suhteellisen lyhyellä opastuksella onnistuimme jopa esittämään tanssia innostuneelle yleisölle.

Tänään oli myös se päivä, kun sai toivottaa keskellä heinäkuuta ”Merry Christmas”. Meille tarjottiin perinteinen joulupäivällinen kyssäkaalien ja stuffingin kera, jälkiruoaksi tarjotiin Christmas puddingia ja pikkuisia makeita joulupiiraita, mince pies. Oli oikein mukavaa tutustua englantilaiseen jouluperinteeseen. Nettaa kylläkin jännitti meidän maaesitelmämme niin, että ruokahalut katosivat.

Ryhmämme esittely meni valtavan hyvin. Jokainen teki suuren vaikutuksen englanninkielen taidoillaan. Mahtava esitys Nuoret, olitte mahtavan hyviä!

Samana iltana esittelynsä tekivät myös Espanja ja Romania. Taas päivä oli hurahtanut niin vauhdikkaasti, että klo 22 nuoret menivät nukkumaan ja ohjaajat jäivät vielä tilannepalaveriin.

to 27.7.

Aikainen herätys ja päiväretki Yorkin kauniiseen kaupunkiin, jonne saavuimme hyvissä ajoin ennen Viikinkimuseon avautumista. Porukka jaettiin kolmeen ryhmään esittelykierrosta varten ja meidän ryhmän aika oli vasta klo 10.30, joten ehdimme käydä kiertelemässä kauppoja ennen museossa käyntiä.

Meille oli annettu tehtäväksi Shopping Challenge, jossa tuli valokuvata 10 erilaista tavaraa hauskoissa tilanteissa. Saimme jo heti alkumetreillä monia hyviä kuvia kilpailua varten.

Viikinkimuseo Jorvik olikin sitten vertaansa vailla ja aivan mahtava kokemus viikinkien elämästä yli tuhat vuotta sitten. Esittelyn kruunasi suomenkielinen selostus kiertovaunussa. Nuoretkin olivat aivan haltioissaan.

Museon jälkeen shoppailimme ja teimme mahtavia löytöjä.  Eväät söimme Jorvik Dig-keskuksessa sisällä, koska sade yllätti meidät.  Eväiden jälkeen edessä oli kävelyretki Yorkin kaupinginmuuria pitkin York Minster-katedraalia ihailemaan, lisää shoppailua ja valokuvien

ottoa. Päivä oli todella hauska ja ikimuistoinen.

Iltapäivällä bussi lähti takaisin koululle ja ilta kului vapaan seurustelun, päivällisen ja Tanskan ja Italian esitelmien parissa.  Viikko läheni jo loppuaan, joten kotimatkakuljetuksistakin täytyi keskustella.  Meidän periaate oli ensimmäisenä paikalle, viimeisenä pois  😀

pe 28.7.

Ihana hidas ja rauhallinen herätys ja aamupalalle vasta 8.45. Bussin nokka kohti Leedsiä, jossa retkikohteena oli Leeds Armoury-sotamuseo. Vanhoja haarniskoja  ja miekkoja olisi tutkinut pidempäänkin; paikka oli mahtava mutta aika rajallinen. Palattuamme koululle söimme eväitä ulkona ja nautimme auringon paisteesta. Erään nimeltämainitsemattoman seurueemme jäsenen drone-kopteri karkasi myös vanhan viktoriaanisen koulun ylitse puuhun, josta rohkea talonmies sen nouti…

Päivän aikatauluun oli mahdutettu postikorttien kirjoittamista, shopping Challengen arvostelua ja pelailua. EFW Talent-show harjoituksetkin olivat kovassa käynnissä. Illalla tarjoiltiin jäähyväisjuhlaillallinen, johon pukeuduimme juhlavasti ja nautimme viimeistä kertaa talon keittiön antimista. Talenttikisa alkoi päivällisen jälkeen ja meidän ryhmä päätti ilahduttaa muita kanssaihmisiä letkajenkka-esityksellä. Se olikin suuri menestys ja kaikki lähtivät innolla mukaan tanssiin.   Illan päätteeksi muodostimme ringin, jossa jokainen sai hyvästellä kaikki leiriläiset ja liiderit.

Iltadisco sai nuorison jalat vipattamaan ja se jatkui klo 23 saakka. Instagram-tileille tuli varmasti tusinoittain uusia seuraajia ja Whatsapp on piipannut ahkerasti leirin jälkeenkin… Virolaiset lähtivät paluumatkalle jo puolen yön aikaan ja siitä sitten tiputellen muitakin aamuyön tunteina.

la 29.7.

Taksi tuli hakemaan meitä heti aamulla ja suuntasimme Leedsin keskustaan, jossa meille jäi oikein mukavasti shoppailuaikaa ennen junamatkaa ja lentoa. Useimmille KFC-kanaravintolassa syöminen oli ensimmäinen kerta, mitä herkkua se olikaan!

Niinpä tuli sitten aika jakaa ryhmä kahtia ja hyvästellä toisemme. Tarja lähti viiden nuoren kanssa kohti koti-Suomea,  Salla jatkoi Bilalin kanssa lomaa Lontoon suunnalla. Lento Helsinkiin lähti paikallista aikaa vasta iltaviiden jälkeen. Lento sujui oikein hyvin ja lentokoneessa kirjoittelimme viimeiset viestit ja muistot scrapbookeihin. Suunnitelmissamme on retki Suomenlahden eteläpuolelle uusia virolaisia ystäviämme tapaamaan.

Kiitos mahtavasta viikosta,  muistoja saimme roppakaupalla. <3

Tarja, Salla, Iita, Aleksi, Emmi, Netta, Bilal ja Venla

1 thoughts on “European Friendship Week 2017”