Englannin leirin terveiset 2016!

14123329_597666833754136_1474676333_oThe Ear Foundation järjesti jälleen vuotuisen sisäkorvaistutetta käyttäville nuorille suunnatun kansainvälisen leirin. Tänä vuonna viikoksi Englantiin lähti neljä 15-vuotiasta tyttöä eri puolilta Suomea ja huoltajaksi yhden heistä äiti.

Leirillä oli yhteensä 39 nuorta Tanskasta, Saksasta, Unkarista, Espanjasta, Turkista, Iso-Britanniasta ja Suomesta. Leiriohjelmaan kuului mm. päiväretket Whitbyhyn ja Yorkiin, urheilua, esityksiä jokaiselta omasta itsestään ja ryhmänä omasta maastaan, mukin maalausta, t-paitojen kehittelyä, latotanssit ja paljon muuta.

Päiväkirja

Ella Tuuli, Oona Konttinen, Iida Kakko ja Tiia Leppänen kirjoittivat päiväkirjaa:

14202798_597666830420803_2111699079_o6th annual European Friendship Week 24.-30.7.2016 at St John’s School for the Deaf in Boston Spa, North Yorkshire.

Su: Lähtöpäivä. Matkustimme lentokoneella Manchesteriin, Manchesterista junalla Leedsiin. Sieltä meidät haettiin autolla Boston Spahan, jossa leiri järjestettiin.
Ma: Tutustumisleikkejä!
Ti: Retkipäivä. Menimme bussilla Robin Hood Bayhin, josta kävelimme hienoa rantareittiä Whitby Abbeyhin. Kävelimme 15km. Whitby Abbeyssa tutustuimme vanhaan linnaan ja kaupunkiin. Illalla oli erilaisia pelejä ja leikkejä.
To: Matkustimme bussilla Yorkin kaupunkiin, kävimme katsomassa nähtävyyksiä ja shoppailimme. Illalla oli ohjelmaa mm. pyjamabileet.
Pe: Luvassa oli vähän erikoisempaa ohjelmaa kun oli viimeinen ilta. Pidimme hauskaa, tanssimme, söimme hienon illallisen ja hyvästelimme toisia joka oli vaikeaa…
La: Kotiin samaa reittiä kun tultiinkin.

Clifford Tower, York.

Keskiviikko

Tiia Leppänen kirjoitti kuvauksen leirin keskiviikosta:

”Herätys oli klo 8, jonka jälkeen menimme aamupalalle. Aamupala oli hyvin brittiläinen: paahtoleipiä ja monenlaisia hilloja, nutellaa leivän päälle. Aamusta pelasimme erilaisia joukkuepelejä sisällä, monet niistä olivat itsellenikin tuttuja mm. syöksykisa patjoilla, polttopalloa kahdessa joukkueesa ja ristinollaa kahdessa joukkueessa.

Urheilun jälkeen ohjelmassa oli “African drumming”, jossa soitimme rumpuja. Pidimme Suomen esityksen, mutta tarjoamamme lakritsit ja salmiakit eivät oikein maittaneet ulkomaalaisille.

Ruoan jälkeen pelattiin “krokettia”, tosin britit sanoivat vaaka­mailalyönnin olevan kielletty :o. Meillä oli myös “Post card writing challenge” eli kirjoitimme tietomme Yorkista ostettuihin postikortteihin. Postikortit sekoitettiin niin että kaikki saivat jonkun muun postikortin ja niihin kirjoitettiin esim. joku tervehdys.

Ohjaajat postittivat kortit ja leirin jälkeen aloimme saada niitä, ihan kivoja muistoja. Illalla meillä oli brittiläinen “barn dance” eli ns. latotanssit. Niiden jälkeen menimme nukkumaan.”

13918847_10153944823164075_1070553062_oKotiutumisen jälkeen

Palautetta leiriläisten vanhemmilta:

”Tyttäreni oli innoissaan että sai puhua englantia tosi paljon. Matka avasi silmiä, kun oli niin kansainvälistä. Huomasi, että hän oli saanut tietoa monesta maasta. Ja sisäkorvaistutteista tuli uutta tietoa, vertaistukea.”

”Oli saanut vahvan tunteen, että on omiensa joukossa.”

Suuret kiitokset porukan huoltajalle, Päivi Tuulille, matkan johtamisesta ja tyttöjen apuna olemisesta. Reissussa kaikki sujui oikein hyvin ja suuremmilta kommelluksilta vältyttiin. Kaikki palasivat kotiin tyytyväisinä! LapCI ry on erittäin ylpeä näistä nuorista ja toivoo mukavien leirimuistojen kantavan vielä pitkälle elämässä.

Ensi kesänä mukaan?

• Kesällä 2017 LapCI ry lähettää jälleen neljä nuorta sekä yhden huoltajan matkaan.
  • Jos olet ensi kesänä 14-16-vuotias ja sinua kiinnostaa tällainen leiri, niin hae mukaan!
  • Lähetä sähköpostilla kirje, jossa kerrot miksi juuri sinun pitäisi päästä mukaan Englantiin.
  • Hakuaikaa on 24.11.2016 asti.
  • Leirin ajankohta varmistuu myöhemmin, mutta se on oletettavasti 23.-29.7.2017.