Kevään aikana olette varmasti uutisista huomanneet, että oppimisen tuki uudistuu. Oppimisen tukeen liittyvät lainsäädännön muutokset tulivat voimaan pääosin 1.8.2025. Lainsäädännön uudistuksen tavoitteena on turvata riittävä tuki oppilaalle ja vähentää opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa. Tarkoituksena on, että oppimisen tuki toteutuu valtakunnallisesti yhtenäisenä ja selkeänä sekä tuen muodot ovat riittävän monipuoliset, jotta oppilas saa tukea siihen ryhmään, jossa hän opiskelee. Lain henki on, että oppilaalle on oltava tukea tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti. Koulu on kaikille ja sinne tuodaan tarvittava tuki niihin tilanteisiin, joissa oppilas tarvitsee tukea.
Tämä kaikki ei kuitenkaan tapahdu hetkessä, vaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen toteutuminen lähtee johtamisesta ja toimintakulttuurista, joka tukee oppimista ja osallisuutta. Elokuussa opetus- ja sivistyssektorilla töitä tulee lähteä tekemään yhdessä koko koulun kanssa. Kevään aikana opetuksenjärjestäjät yhdessä koulun työntekijöiden kanssa ovat pohtineet, mitä tämä tarkoittaa heidän koulunsa kohdalla. Muutoksessa on kyse ajattelutavan muutoksesta, jossa mukana ovat kaikki, ihan jokainen koulussa töissä oleva aikuinen ja tietysti oppilaat yhdessä luomassa yhteistä toimintakulttuuria. Toimintakulttuuria, jossa kaikille oppilaille on paikka koulussa ja kaikille oppilaille on tarvittava oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ilman erillisiä päätöksiä tuesta. Koulu kuuluu kaikille ja koulussa tuki kuuluu kaikille.
Miten uusi oppimisen tuki sitten rakentuu. Ajattele mielessäsi lähikoulu, jossa on iso tai pieni joukko oppilaita ja aikuisia.
Jokainen oppilas on yksilö ja hänellä on erilaisia tarpeita. Kaikilla oppilailla on mahdollisuus saada oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä.
Kuulovammainen Ruska, on yksi koulun oppilaista ja hän käy kolmatta luokkaa yhdessä naapurissa asuvan Aallon kanssa. Ruska tarvitsee kuulon tueksi kotitehtävät kirjattuna taululle, tämä voi riittää hänelle tueksi ja auttaa myös varmasti myös muita oppilaita kotitehtävien muistamisessa. Opettaja muistaa, että Ruskan luokassa täytyy puhua kasvot luokkaan päin, selkeä vuorovaikutus on osa luokan toimintakulttuuria.
Jos tämä ei olekaan riittävä tuki Ruskalle, voi hän saada ryhmäkohtaista tukea, kuten muutkin luokassa tukea tarvitsevat oppilaat. Ryhmäkohtainen tuki voi olla esimerkiksi yleistä tukiopetusta tai opetuskielen tukiopetusta, joka on käytännössä tukea siihen kieleen, jolla opetus tapahtuu. Lisäksi voi olla mahdollisesti myös erityisopettajan antamaa tukea omassa luokassa, opetusryhmässä. Ryhmäkohtainen tuki on nimensä mukaan ryhmässä järjestettävää tukea. Tuki tulee omaan luokkaan tai opetusryhmään lisäresurssina ja -tukena.
Jos edelleen oppimisessa on haasteita ja tarvitaan henkilökohtaista tukea, voidaan oppilaalle järjestää oppilaskohtaisia tukitoimia. Kuulovammaiselle tämä voi olla esimerkiksi tulkitsemispalvelu, avustajapalvelu tai erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus osittain pienryhmässä. Joissakin tapauksissa oppilaskohtainen tukitoimi voi olla myös opetus kokonaan pienryhmässä. Tarkkasilmäiset lukijat huomasivatkin, että sana t u k i m u o d o t muuttui muotoon t u k i t o i m e t. Oppilaskohtaisia tukitoimia annetaan säännöllisesti tuen tarpeen arvioinnin ja suunnitelman sekä näiden perusteella tehdyn hallintopäätöksen mukaisesti. Oppilaskohtaiset tukitoimet perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin ja niitä annetaan säännöllisesti ja pitkäkestoisesti. Oppilaskohtaiset tukitoimet järjestetään oppilaan etu huomioon ottaen ensisijaisesti oppilaan omassa koulussa.
Edellä kerroin esimerkein, miten tuki voi toteutua kuulovammaisen oppilaan kohdalla. Mainitut tuet eivät ole ainoita oikeita, vaan tuki tulee järjestää oppilaan tarpeiden mukaisesti, niin, että oppilas on osa kouluyhteisöä omine arvokkaine ominaisuuksineen ja vahvuuksineen, kohdataan jokainen yksilönä.
Lapsen ei tarvitse vain pärjätä – hän saa loistaa ja kasvaa potentiaaliinsa!
Irja Seilola Opetusneuvos Opetushallitus
Artikkeli julkaistu alun perin LapCI ry:n jäsentiedotteessa 8/2025.
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *
Kommentti *
Nimi *
Sähköpostiosoite *
Verkkosivusto
Tallenna nimeni, sähköpostiosoitteeni ja sivustoni tähän selaimeen seuraavaa kommentointikertaa varten.
Lähetä kommentti