SI-nuorten kielimatka Englantiin: Once in a lifetime -kokemus!

LapCI ry järjesti ensimmäistä kertaa ikinä nuorille sisäkorvaistutteen käyttäjille kielimatkan Englantiin. Matkalle lähti yhdeksän suomalaista nuorta sekä kolme ohjaajaa, ja paikan päällä meidän mukanamme seikkaili myös pari paikallista SI-käyttäjää. Mitä viikon aikana oikein tehtiin? Mitä osallistujat itse olivat mieltä reissusta? Lue kattava kooste tästä!

Taustaa: Matkan tavoitteet ja toteutus

Lähdimme suunnittelemaan kielimatkaa n. vuosi sitten. Olimme jo pitkän tovin pohtineet, miten aikaisemmat European Friendship Weekit (EFW-leirit) Isossa-Britanniassa voisi korvata, sillä niille oli selvästi edelleen kysyntää: olimme saaneet viimeiset pari vuotta tasaisin väliajoin yhteydenottoja SI-nuorten vanhemmilta, jotka kyselivät leirin perään. Valitettavasti Ear Foundation, joka aikaisemmin toimi päävetäjänä näille leireille, oli lopettanut toimintansa korona-aikana eikä seuraajaa toiminnalle ole sen jälkeen löytynyt. Päätimme siksi ryhtyä tuumasta toimeen, ja lähdimme hakemaan rahoitusta meidän itsenäisesti toteuttamalle kielimatkalle. Kaikeksi onneksi saimme tukijoiksemme S. ja A. Bovalliuksen säätiön ja Tukilinjan, joita ilman emme olisi voineet edes haaveilla reissun onnistumisesta. Kiitos siis tuhannesti molemmille rahoittajille, että autoitte tekemään tästä unelmasta totta!

Kielimatkan tavoitteet olivat alusta alkaen selvät. SI-nuoria (ja kuulovammaisia nuoria yleisestikin) ei kannusteta tarpeeksi tähtäämään ulkomaille opiskelemaan tai opiskelemaan vieraita kieliä. Tästä seuraa se, etteivät nuoret itsekään näe omaa potentiaaliaan ja kansainvälisiä mahdollisuuksia. Tämän matkan tarkoitus oli kumota olettamuksia SI-nuorten kielitaidosta ja näyttää niin nuorille itselleen kuin muullekin maailmalle, että SI-nuoret pystyvät mihin vain ja että he pärjäävät hienosti vierailla kielillä, kun heille vain suodaan siihen mahdollisuus. Tämän lisäksi päätavoitteina olivat tietenkin myös vertaistuki, uudet kaverit ja unohtumattomat kokemukset!

Ryhmäkuva kielimatkalle lähteneistä nuorista ja ohjaajista matkalaukkujen kanssa Helsinki-Vantaan lentokentän aulassa
Tässä suurin osa delegaatiostamme Helsinki-Vantaan lentokentällä ennen lähtöä Englantiin

Suurkaupungin sykkeessä

Ensimmäiset kaksi päivää vietimme Lontoossa! Halusimme ottaa kaiken irti lyhyestä visiitistämme, joten teimme ja varsinkin kävelimme paljon.

Saavuimme Lontooseen aikaisin sunnuntaina aamusta ja moni ryhmästämme olikin jännityksen vuoksi liikkeellä vähillä yöunilla. Siitä huolimatta vietimme upean päivän! Ensitöiksemme istahdimme piknikille yhdessä paikallisten SI:ta käyttävien nuorten ja heidän perheidensä kanssa Green Parkissa. Olimme olleet tiiviissä yhteydessä brittiläisten SI-järjestöjen CICS:in ja Avuk:in kanssa pitkin kevättä, ja olimme iloisia, että heidän aktiivijäsenistään niinkin moni oli päässyt paikalle tapaamaan meitä. Piknikin jälkeen suuntasimme kaikki yhdessä teatteriin katsomaan Mamma Mia! -musikaalia. Musikaali oli todella mukaansatempaava: lopussa koko yleisö tanssi ja lauloi esityksen tahdissa. Vauhdikkaan ohjelman jälkeen oli mukava päättää päivä pizzaillallisella uusien tuttaviemme kanssa.

Ryhmäkuvassa LapCI ry:n kielimatkalaiset sekä CICS:in ja Avuk:in perheet, jotka olivat saapuneet piknikislle. Kaikki poseeraavat kameralle, takana näkyy vehreää puistoa.
Ryhmäkuva CICS:in ja Avuk:in perheiden kanssa Green Parkissa

Lontoon toisen päivän aloitimme jakautumalla kahteen ryhmään: Yksi ryhmistä lähti Harry Potter -kierrokselle ja toinen seikkailemaan Madame Tussaudsille ja Tower Bridgelle. Kumpikin ryhmä pääsi kiertämään ympäri Lontoota, shoppailemaan matkamuistoja ja näkemään toinen toistaan hienompia nähtävyyksiä. Kierrosten jälkeen ryhmät kokoontuivat lounaalle, minkä jälkeen kerkesimme vielä piipahtaa London Eyessa ennen kuin suuntasimme bussilla kohti sateista Brightonia.

Teini-ikäinen poika poseeraa Luke Skywalkeria esittävän vahanuken vieressä, etualalla Darth Vaderin vahanukke ja takana näkyy vahanukke-Palpatine.
Madame Tussaudsissa ihmettelimme jatkuvasti sitä, miten yllättävän lyhyitä suurin osa julkimoista oli!
Ryhmäkuva Potter-kierroksen osallistujista Harry Potter -aiheisen patsaan edessä. Takana näkyy puistoa ja taloja.
Potter-fanit näkivät kierroksen aikana monta kirjoissa ja elokuvissa mainittua tärkeää paikkaa
Ryhmäkuva kielimatkan nuorista poseeraamassa London Eyessa. Takana olevasta ikkunasta näkyy Lontoo
Kielimatkan osallistujat London Eyessa

Sateinen mutta kaunis Brighton

Brightonissa viettämästämme ajasta voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan! Neljään päivään mahtui yllättävän paljon tekemistä, joten tässä tiivistetysti viikon seikkailuista:

• Tiistaina vierailimme Upside Down -talossa, Brighton Pierillä (jonka rahapeleihin upposi meiltä itse kultakin sievoinen summa kolikoita) ja opettelimme tekemään susheja Brighton Cookery Schoolin opettajan johdolla. Osa nuorista ei susheista välittänyt, mutta me ohjaajat olimme ylpeitä siitä, että koko ryhmä teki parhaansa! Ilta päättyi mukavaan ryhmäkeskusteluun asunnollamme yhdessä brittiläisten ystäviemme kanssa.
Ryhmäkuva nuorista Upside Down -talossa, jossa kaikki on väärinpäin. Kuvassa näyttää siltä kuin nuoret seisoisivat katossa.
Upside Down -talossa hulluttelua
Nuoria kokkaamassa kahden pöydän ääressä, pöydillä sushitarpeita. Osa nuorista naureskelee.
Sushin pyörittely oli haasteellista, mutta palkitsevaa
  • Keskiviikkona teimme päiväretken Seven Sisters -jyrkänteille. Jyrkänteen päältä oli upeat näkymät, ja sääkin hellitteli meitä (tämä olikin ainut päivä koko viikolla kun aurinko pääsi porottamaan!). Illasta kävimme eeppisen laserpelitaistelun ja vietimme rentoa aikaa asunnolla.
Ryhmäkuva kielimatkalaisista ja ohjaajista Seven Sisters -jyrkänteen päällä. Taustalla näkyy meri.
Kapuaminen jyrkänteelle oli kaiken sen vaivan arvoista!
  • Torstain suunnitelmat menivät heti aamusta uusiksi, kun rankkasade ja kova tuuli estivät meitä lähtemästä kajakkeilemaan läheiselle järvelle. Mutta se ei lopulta haitannut: päädyimme sen sijaan keilaamaan ja pelaamaan hauskoja pelejä Brighton Marinan alueella. Iltapäivästä nuorilla oli runsaasti vapaata aikaa ja moni ehtikin ostaa vielä viimeiset matkamuistot kotiinviemisiksi. Illalla suuntasimme Brighton Youth Centerille, missä pääsimme tekemään graffiteja, pelaamaan biljardia, soittamaan, tanssimaan ja muuten vaan hengailemaan yhdessä. Nukkumaanmeno venyi tuona iltana melko myöhäiselle, kun pelasimme loppuillasta ja yöstä tuntitolkulla kuka minä olen? -peliä, juttelimme ja kuuntelimme musiikkia. Kukaan ei olisi halunnut leirin vielä loppuvan!
Lähikuvassa nuori takaapäin kuvattuna. Nuorella päällä suoja-asu, ja hän suihkuttaa spray-maalia graffiteja täynnä olevalle seinälle.
Graffiteja tekemässä luvan kanssa
  • Perjantai meni pääosin tehdessä matkaa kohti kotia. Lähdimme jo aamusta bussilla kohti Heathrown lentokenttää, mutta saavuimme Helsinki-Vantaan lentokentälle vasta yhdeksältä illalla aikaerosta johtuen. Jälleennäkeminen perheiden kanssa oli ihana päätös matkalle!

Mitä matkasta jäi käteen?

Kysyimme kielimatkalle osallistuneilta nuorilta, mitkä olivat heille matkan suurimpia kohokohtia ja parhaimpia elämyksiä. Matkalle osallistunut Sanna tiivisti oman kokemuksensa näin:

Kielimatkalla oli super hauskaa! Pääsin näkemään maailmaa ja samalla tutustumaan uusiin ihmisiin. Lontoossa kierteleminen ja uusien paikkojen näkeminen Harry Potter -kierroksella oli mukavaa. Brighton taas ylitti odotukseni. Siellä hauskinta oli pelata pelejä Brighton Pierillä ja Laser Zone pelailut! Matkalla pääsin kehittämään englannin kieltä ja sain enemmän itsevarmuutta sen puhumiseen.

Osa nuorista mainitsi suullisissa palautteissa, että oli jännittänyt matkalle lähtöä, mutta paikan päällä jännitys oli karissut nopeasti ja uudet ystävät ja kokemukset olivat tehneet matkasta unohtumattoman. Osalle nuorista kielimatka oli myös ensimmäinen kerta, kun he he pääsivät kokemaan ja tekemään paljon vertaisten eli muiden SI-nuorten kanssa. Meistä ohjaajista oli hienoa nähdä, miten nuoret ottivat toisensa huomioon viikon aikana, miten he tukivat toisiaan ja miten he uskaltautuivat puhumaan englantia päivä päivältä enemmän. Olemme äärimmäisen ylpeitä tästä porukasta, ja toivomme, että tulemme vielä näkemään kaikkia tulevaisuudessa!

Kiitos kaikille ihanille osallistujille, mahtavalle ja energiselle vertaisohjaajallemme Maijalle, osallistujien vanhemmille, yhteistyökumppaneille, sponsoreille ja kaikille muille jotka tekivät tästä ainutlaatuisesta matkasta mahdollisen! Toivomme, että näin hienojen tulosten ja kokemusten myötä saisimme vastaavalle kielimatkalle rahoituksen myös tulevaisuudessa, jotta mahdollisimman moni SI-nuori pääsisi kokemaan vastaavaa. Kielimatka Englantiin oli kaikin puolin onnistunut paketti, ja tästä on hyvä lähteä kehittämään tapahtuman konseptia.