Etäpakopelien maailmaa Penelopen seurassa ja järvimaisemissa


Kuvassa teksti Etäpakopeli-ilta ja näyttökuva zoomista, jossa näkyy pelaajat. Lisäksi kuvituskuvia pelistä

Viime viikon torstaina 17.2. pelasimme jännittäviä etäpakopelejä ensin lasten kanssa ja sen jälkeen nuorten kanssa. Tällä kertaa etäpakopelit olivat muodoltaan hieman erilaisia aiempiin audio-painotteisiin peleihin verrattuna. Audiopakopelissä kuvaillaan ympäristöä ja sieltä löytyviä vihjeitä, kun taas pelaamamme online-pakopeli pelataan selaimessa kommunikoiden muiden pelaajien kanssa zoomin välityksellä. Pelissä pääsi itse aktiivisesti painelemaan ja tutkimaan selaimessa avautuvaa maailmaa ja uusia vihjeitä. Pelejä oli ohjaamassa monille osallistujille jo entuudestaan tuttu Hanna Room Escape Running Rabbitista.

Lasten peli “Penelope”

Kuvassa on iso ilmoitustaulu, jossa on erilaisia kuvia ja kuvien alla kirjainyhdistelmia. Keskellä kuvaa on numerolokko ja taustalla toimistohuone ja toimiston pöydällä on tietokone, jonka ruudulla on Google hakusivu auki.
Huone täynnä erilaisia vihjeitä

Lasten pelissä lähdimme etsimään naapuriin juuri muuttanutta lasta, Penelopea. Peli on uusi, ja oli kiva olla ensimmäisten joukossa sitä pelaamassa. Lapset pääsivät nopeasti jyvälle pelistä, vaikka selaimessa pelaaminen vaatikin taitoja. Lapset ratkaisivat tehtävän nopeiten kuin kukaan aiemmin siihen mennessä. Pelaaminen vei mennessään, aika kului todella nopeasti ja oli super hauskaa. Kiperissä tilanteissa pelin ohjaaja Hanna antoi lisävinkkejä, jotta pelissä päästiin eteenpäin. Vinkkejä ei kuitenkaan tarvittu paljon, sillä lapset hoksasivat nopeasti uudet vihjeet.

Kuvassa piirros kuva kerrostalosta, jossa on viisi ikkunaa. Kerrostalon edessä aita, jossa roikkuu neljä postilaatikkoa ja puulauta, jossa on riimukirjoitusta. Ylhäällä tytön pää ja teksti Penelope.
Tältä näytti selaimessa aukeava peli

Nuorten peli “Järvi”

Kuvassa on suuntapuu, jossa on kyltit Kaupunki, Järvi, Yksityisalue ja Camping. Oikealla vanha radio.

Nuoret pääsivät pelaamaan jännittävää peliä, jonka tapahtumat sijoittuivat pahamaineiselle Bodom-järvelle. Pelissä oli monia todella kinkkisiäkin tehtäviä, joista osa selvitettiin pienellä avulla, mutta monet nopeasti ilman apuja. Nuorille selaimessa pelaaminen näytti olevan sujuvaa. Nuoret myös upeasti huolehtivat, että kaikki pelaajat olivat mukana pelissä ja selittivät miten seuraavat vihjeet saadaan auki. Nuorten ryhmä pääsi pakenemaan järveltä nipin napin, ennen kuin jotain pahaa olisi voinut tapahtua.

Kuvassa vasemmalla on halkoliiteri, jonka ovena on turvakaapin ovi. Oikealla kolme puuta, joiden rungossa on jokaisessa yksi linnun pönttö.
Vihjeitä löytyi mitä erikoisemmista paikoista

Me tapahtuman järjestäjätkin pääsimme mukaan etäpakopeliin. Olimme taka-alalla, jotta osallistujat saisivat itse ensin yrittää. Nuorten pelissä olin minä välillä ihan kuutamolla, missä mennään. Nuoret onneksi osasivat selittää tekemänsä havainnot hyvin ja pääsin takaisin kärryille. Pelejä olisi kiva pelata joskus toistekin.

Terkuin,
Katsu (CIsumusan projektikoordinaattori)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.