Terveisiä Englannin leiriltä 2015!

International Friendship Week 2015, Yorkshire, UK11032717_642781902525075_1530605098282040699_n

LapCI ry lähetti viisi sisäkorvaistutetta (SI) käyttävää nuorta ja kaksi huoltajaa kesällä 2015 Englantiin kansainväliselle SI-nuorten leirille (19.-25.7.2015). Leirin järjesti The Ear Foundation. Viikon leirille tuli nuoria monesta maasta: Espanjasta, Turkista, Saksasta, Norjasta, Suomesta sekä ympäri Britanniaa. Kaikilla oli sisäkorvaistuttet. Tässä Emma Hagbergin matkakertomus ja kuvia.

(suomennos alla)

Den 19 juli började resan mot England. Från Finland deltog jag, Juho, Aura, Helmi och Tino. Våra ledare var Juhos mamma Birgitta och Tinos pappa Mikko. Vi mellanlandade i Amsterdam. Taxin tog oss till en katolsk skola för döva i Boston Spa som hette St John´s. På kvällen fick vi lära känna varandra och tog det ganska lungt efter en lång resdag.

På måndagen bekantade vi oss med området och presenterade oss för varandra ochpratade om hörseln. På eftermiddagen gjorde vi en utflykt till Metrodome vattenpark.  Kvällens program bestod av olika lagsporter.

Tisdagen spenderades på skolan med olika aktiviteter som man hade fått välja (sport eller att göra en film). Själv hade jag valt att delta i sportaktiviteterna.

Vi inledde onsdagen med morgonsamling. Vi fick vår lunchväska och hoppade på bussen som tog oss till staden York. Först besökte vi ett tågmuseum och efteråt såg vi oss runt i staden och shoppade en del. På kvällen var det igen dags för lekar och lagtävlingar.

Ett besök i staden Scarborough stod på torsdagens schema. Allra först besökte vi en gammal borg. Den var stor med fin utsikt över stranden där vi sedan kom att spendera resten av dagen. På en restaurang nära stranden åt vi middag. Den bestod av  Fish and Chips. Det var väldigt gott! Kan nämnas att maten under hela lägret var otroligt bra.11737814_642381625898436_3010077578669621895_n

På fredag fick vi ha sovmorgon. Programmet på förmiddagen bestod av lite tävlingar och prisutdelningar. Finland vann veckans lagtävlingar. Sedan fick man välja på att ta en promenad i Boston Spa eller baka och pynta till kvällens disco. Kvällens program började med limbo och sedan hade vi en samling och kollade bilder som hade blivit tagna under veckan. Så var det dags för disco. Det var roligt att dansa och prata med alla efter denna fantastiska vecka. Vi avslutade med kramkalas och några sånger. Det kändes vemodigt och ledsamt att det var sista kvällen.

Det blev tidig väckning på lördagen för att vi skulle hinna med planet… men det slutade med 2 extra dagar i England innan vi var hemma.

Denna vecka var nog en av de bästa veckorna jag varit med om! Tack för allt! Jag kommer aldrig att glömma detta.

Tack LapCI för att jag fick denna möjlighet!

Emma Hagberg

10846393_642381375898461_3133788641730224903_n

International Friendship Week 2015, Yorkshire, UK

Matka alkoi 19. heinäkuuta kohti Englantia. Suomesta osallistuivat minä, Juho, Aura, Helmi ja Tino.

Ryhmänvetäjinämme olivat Juhon äiti Birgitta ja Tinon isä Mikko. Meillä oli välilasku Amsterdamissa. Taksi vei meidät
kuurojen katolilaiseen St. John –nimiseen kouluun Boston Spassa. Illalla saimme tutustua toisiimme ja otettiin aika rauhallisesti pitkän matkapäivän jälkeen.

Maanantaina tutustuimme alueeseen ja esittelimme kaikki itsemme toisillemme ja puhuttiin kuulosta. Iltapäivällä teimme retken Metrodome vesipuistoon. Illan ohjelmassa oli erilaisia joukkuepelejä.

Tiistai kuluikin koululla erilaisten aktiviteettien parissa, jotka oli saanut valita (urheilua tai elokuvantekoa). Itse olin valinnut urheiluaktiviteetteihin osallistumisen.11745936_641944909275441_12404108964619815_n

Keskiviikon aloitimme aamukokoontumisella. Saimme lounaskassimme ja hyppäsimme bussiin, joka kuljetti meidät Yorkin kaupunkiin. Ensiksi vierailimme junamuseossa ja sen jälkeen kiertelimme kaupungilla ja shoppailemme vähän. Illalla oli taas aikaa leikeille ja joukkuekisoille.

Scarboroughin kaupungissa vierailu kuului torstain ohjelmaa. Ihan ensiksi vierailemme vanhassa linnassa. Se oli iso hienoine näköaloineen rannalle, jossa saimmekin sitten viettää loppupäivän. Päivällinen oli rannan lähellä ravintolassa. Se olikin Fish and Chips:iä. Valtaisan hyvää! Mutta oli koko leirin muutkin ruuat uskomattoman hyviä.

Perjantaina saimme nukkua aamusta. Aamupäivällä ohjelmassa oli pikku kisoja ja palkintojenjakoja. Suomi voitti viikon joukkuekisat. Sitten saimme valita lähdemmekö kävelylle Boston Span kylään vai leivommeko ja laitammeko paikkoja kuntoon illan discoa varten. Illan ohjelma alkoi limbokisalla ja sitten meillä oli kokoelma ja keräily viikon varr11752485_10153071022407549_2527744661639723743_nella otetuista kuvista. Sitten olikin discon aika. Oli mukavaa tanssia ja jutella kaikkien kanssa fantastisen viikon jälkeen. Lopetimme joukkohalauksiin ja lauloimme joitain lauluja. Tuntui haikealta ja surulliselta, että oli viimeinen ilta.

Lauantaina meillä oli aikainen herätys ehtiäksemme koneeseen… mutta lopulta olimme 2 extrapäivää Englannissa ennen kuin olimme kotona.

Tämä viikko oli kyllä yksi parhaista viikoista, missä olen ollut mukana. Kiitos kaikille! En koskaan unohda tätä!

Kiitos LapCI ry:lle, että sain tämän mahdollisuuden!

Emma Hagberg

Huomio! Lue myös juttu Englannin leiriltä vuodelta 2012 tästä.