Minulla oli ilo osallistua tammikuun 23.—24. Malmössa järjestettävään kaksipäiväiseen Symposiumiin yhdessä puheenjohtajamme Minnan kanssa. Kaksi päivää tiukkaa asiaa SI-maailmasta antoi hyvää tietoa uusimmasta teknologiasta ja tutkimustiedosta. Luentoja kuunnellessa minulle tuli olo, että lapsella tulisi olla oikeus kuulla parhaalla mahdollisella teknologialla ja oppia pienestä pitäen hyödyntämään sen mukanaan tuomat mahdollisuudet. Mitä varhaisemmassa vaiheessa lapsi oppii hyödyntämään nykyteknologiaa, sen paremmin hän osaa niitä hyödyntää. Tämä varmasti vaikuttaa myös lapsen tulevaisuuteen esimerkiksi työllistymisen näkökulmasta.
Herra Crowe, Cochlearin innovaatiojohtaja, esitteli meille Nucleus 7:n säätämisen ja ohjaamisen mahdollisuuksia ja tulevaisuuden kuulotutkimusta, joka voidaan tehdä etänä oman älypuhelimen avulla, asiakkaan omassa kodissa. Tätä kuunnellessa tuli mieleeni lause: Spend to save. Tulevaisuudessa moni asia voidaan hoitaa ilman asiakkaan matkakuluja ja lyhyessä ajassa. Tämä tulee säästämään yhteiskunnan varoja sekä on asiakasystävällistä ja perheet saavat tarvitsemansa avun ja tuen entistä nopeammin.
Tohtori De Toron, Cochlearin ulkoisen viestinnän johtajan, puheenvuorossa keskityttiin teleaudiologian uusiin mahdollisuuksiin asiakkaan sitouttamiseen omaan kuulokuntoutukseensa. Hän aloitti puheenvuoronsa kertomalla pojasta, joka matkusti pitkän matkan päästä kuulokeskukseen. Hänen kuulokojeeseen tehtiin säädöt ja kuulotutkimushuoneessa kaikki oli kunnossa. Puolessa välissä kotimatkaa hän huomasi, että ohjelman vaihtoääni oli aivan kamalan kova ja se häiritsi. Ensimmäinen ajatus oli, että pitääkö vaan sietää ääntä, odottaa uutta vastaanottoaikaa, ja mennä sitten säätämään laite uudestaan, vai pitäisikö kääntyä takaisin ja pyytää heitä pitämään vastaanottoa auki vähän pidempää, että säätö voidaan tehdä vielä saman päivän aikana. Ensin pitäisi kuitenkin ehtiä ajamaan takaisin sairaalaan. Pojan äiti soitti matkalta ja kertoi ongelmasta. Audiologi kuunteli ja kertoi, että pojat uudet kuulolaitteet mahdollistavat laitteiden säädön tekemisen etänä ja tuo ongelma saadaan heti korjatuksi, ilman että perhe joutuisi ajamaan takaisin. Säätö tehtiin puolivälissä sairaalaa ja kotia, tien laitaan pysäköidyssä autossa ja kotimatka jatkui onnellisena. Sinänsä teleaudiologia ei ole mikään uusi ja pelottava asia vaan sellaiseksi lasketaan muun muassa sairaalaan soittaminen, sähköpostit ynnä muut sellaiset, joita nyt tehdään, kun laitteet ovat epäkunnossa.
Uusi teknologia säästää aikaa, rahaa ja turhaa matkustamista sairaalaan. Se saa asiakkaan tuntemaan olevansa osa omaa kuulokuntoutustaan ja hän pystyy tekemään pieniä säätöjä oman älypuhelimensa kautta itsenäisesti. Tämä korostuu tilassa, jossa on paljon ihmisiä ja taustahälyä. Moni SI-käyttäjä jää näissä tilanteissa keskustelun ulkopuolelle, koska kuuleminen on vaikeaa. Uusimmilla SI-laitteilla tällaisessa tilanteessa asiakas pystyy tekemään säädöt, joiden avulla myös hälyisessä tilassa saa toisten puheesta selvää, ja asiakas pystyy olemaan täysillä mukana näissä sosiaalisissa tilanteissa.
Erityisen ilahduttavaa teknologian kehityksessä on se, että kuulotutkimuksen voi tehdä oikeastaan ihan missä tahansa. Esimerkiksi kehitysmaissa ei ole ollut sähköä, kuulokeskusta tai muuta sopivaa tilaa kuulotutkimuksen tekemiseen. Nyt tarvitaan vain kuulokkeet ja älypuhelin, itse tutkimuksen voi periaatteessa tehdä missä tahansa.
Keskiviikkoiltana kokoonnuimme yhteen pohjoismaiden lapsijärjestöjen kanssa ja jaoimme kokemuksia siitä, miten kussakin maassa lapsen kuulokuntoutus on toteutettu. Minnan kanssa totesimme tilaisuuden jälkeen, että moni asia on jo meillä Suomessa todella hyvin, mutta myös parantamisen varaa on. Jokaiselle lapselle pitäisi taata mahdollisuus kuulla parhaalla mahdollisella tavalla ja käyttää parasta mahdollista teknologiaa. On selvää, että kaikille ei voi vaihtaa uusia SI-malleja sitä mukaan kuin niitä tulee markkinoille, mutta esimerkiksi laitteiden rikkoutuessa on järkevää miettiä vanhan mallin korvaamista uudella ja päättää joku uusimissykli toimiville laitteille.
Ilo oli myös tavata pohjoismaisia yhteistyökumppaneita ja Cochlearin ihana, asiantunteva henkilökunta, joiden kanssa teemme yhteistyötä!
Janet
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *
Kommentti *
Nimi *
Sähköpostiosoite *
Kotisivu
Tallenna nimeni, sähköpostiosoitteeni ja kotisivuni tähän selaimeen seuraavaa kommentointikertaa varten.
Lähetä kommentti