Tällä viikolla on perheissä kovasti pohdittu sitä, minkälaisen päätöksen hallitus tulee tekemään koulujen suhteen. Aukeavatko koulut toukokuussa? Menevätkö kaikki lapset takaisin kouluun? Onko turvallista laittaa lapsi kouluun tässä vaiheessa? Hallitus päätti eilen 29.4.2020, että peruskoulu palaa lähiopetukseen 14.5.2020. THL:n tekemän ohjeistuksen mukaan paluu lähiopetukseen tapahtuu hallitusti ja turvatusti, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan. Riskiryhmään kuuluvan oppilaan oma hoitava lääkäri arvioi, onko lapsen turvallista palata kouluun.
Etäkoulu alkoi kaikilla oppilailla 18.3.2020 ja olen huomannut, että se on herättänyt paljon keskustelua somen eri kanavilla. Moni vanhempi on haastavassa tilanteessa, kun etätyön lisäksi pitäisi toimia opettajana, kokkina, siivoojana, lastenhoitajana ja viihdyttäjänä. Aikamoinen moniosaaja saa olla, että selviää päivästä, viikosta saatikka kuukaudesta tätä poikkeustilaa. Toivon kovasti tsemppiä ihan jokaiselle koululaiselle ja heidän vanhemmilleen! Itseäni kiinnosti tietää miten kuulovammaiset lapset ovat pärjänneet etäkoulussa, joten kysyin vanhempien kautta, mitä etäkouluun kuuluu.
Moni kertoi koulun sujuneen hyvin. Lapsi tai nuori on hoitanut itsenäisesti tehtävänsä. Koululta on saanut tukea, tunteja on pidetty erilaisten alustojen kautta lähes normaaliin tapaan ja opettaja on hoitanut uusien asioiden opettamisen sekä läksyjen annon mallikkaasti. Osa lapsista on saanut myös tukiopetusta etäkouluaikana. Lapset ovat olleet tyytyväisiä, kun ei tarvitse olla jatkuvassa hälyssä ja tehtäviä saa suorittaa itselle sopivassa rytmissä. Monelle kuulovammaiselle oppilaalle opetuksen pitäminen etänä on kuitenkin tuonut haasteita kuulemisen suhteen, kun etänä ei oikein pysty hyödyntämään huuliolukua. Kuuleminen on ollut työlästä ja varsinkin kielten opiskelussa on tarvittu vanhempien tukea ja apua. Kuuntelussa auttaa kuulemisen lisälaitteet, joita voi tiedustella kuulokeskuksista, jos niitä ei ole aikaisemmin tullut hankituksi. Ne kannattaa viimeistään nyt ottaa käyttöön. Meistä kukaan ei tiedä, tuleeko jossain vaiheessa vielä uusi jakso etäkoulua eteen.
Kaikilla ei ole mennyt näin hyvin. Moni perhe kokee saaneensa todella vähän tukea koulusta ja vastuu opetuksesta tuntuu siirtyneen vanhemmalle. Lapsella on vaikea keskittyä tehtävien suorittamiseen ja puuttuvan opetuksen vuoksi lapsi ei ymmärrä tehtäviä. Eräs äiti kertoi, että lapsella on haasteita äidinkielessä muutenkin ja kun tehtävän ohjeistuksessa on kuusi eri vaihetta, on lapsi jo toisessa kohdassa tippunut kärryiltä. Toinen äiti kertoi, että kahdeksanvuotias on saanut koulusta vain kasan tehtäviä, jonka lisäksi opettaja on kerran viikossa soittanut puhelimitse ja neuvonut hetken niissä asioissa missä on ollut haasteita. Kovin vaikea on kahdeksanvuotiaan suoriutua tehtävistä noin vähällä tuella. Lapsi onneksi kannustaa ja kehuu äitiä hyväksi opettajaksi, mutta näin pitkäaikainen venyminen alkaa jo uuvuttaa.
Lapset tuntuvat olevan kovin epätasa-arvoisessa asemassa riippuen siitä, miten opetus on kussakin koulussa ja luokassa tänä aikana toteutettu. Toisilla pidetään useita oppitunteja päivän aikana ja opettaja vaatii läsnäoloa myös etäkoulussa, jolloin oppilaat pääsevät kuulemaan ja näkemään toisiaan tuntien aikana. Opettaja huolehtii, että kaikki pysyvät mukana ja että kaikki oppivat. Toinen ääripää taas on se, että etäoppitunteja ei ole lainkaan ja läksyt annetaan kerran viikossa kirjallisesti.
Opettajalla on oikeus päättää käytettävistä opiskelumenetelmistä, kunhan hän noudattaa opetussuunnitelmaa. Opettajan perustehtävä on kuitenkin tuottaa oppimista, joten jos hänen käyttämänsä menetelmä ei tuota tuloksia ja opiskelussa edistymistä, on jotain tarpeen muuttaa. Oppilaan tulee saada opetusta myös poikkeuksellisena aikana. Jos opettajan kanssa keskustelun jälkeen ollaan siinä tilanteessa, että opiskelu ei suju, on hyvä muistaa, että oppilashuoltoryhmä on lapsen ja perheen tukena myös etäkoulussa. Tukea opiskeluun kannattaa hakea myös rehtorin kautta.
Yhteishyvä-lehti kirjoitti jutun etäkoulusta. Jutussa haastatellaan espoolaista opettajaa Nelli Äikäätä. Hän muistuttaa, ettei vanhempien tarvitse potea huonoa omaatuntoa siitä, jos he eivät osaa tai pysty auttamaan lapsiaan jatkuvasti koulutehtävissä. Äikää toteaa, että
”Opettajana minä olen edelleen vastuussa lasten oppimisesta. Omille oppilailleni olen painottanut, että he kysyvät apua tehtäviin ensisijaisesti minulta eivätkä vanhemmiltaan, jotka yrittävät tehdä töitään haastavassa tilanteessa. Minä olen se, jolle maksetaan palkkaa opettamisesta.”
Etäkoulu on varmasti opettanut paljon. Itse toivon, että se loisi toimintamalleja tilanteisiin, joissa lapsi joutuu olemaan pitkiäkin aikoja pois koulusta esim. pitkän sairastelun, vakavan sairauden tai vaikka leikkauksen takia. Olisi hienoa, jos tätä nyt harjoiteltua toimintatapaa pystyttäisiin tulevaisuudessa hyödyntämään niin, että lapsi pystyisi helposti osallistumaan opetukseen, vaikka paikan päälle ei voisi tullakaan.Toivon kovasti voimia kaikille koululaisille ja heidän vanhemmilleen! Etäkoulu jatkuu 13.5.2020 asti ja tämän jälkeen jatkuu lähiopetus, eikä etäopetusta enää järjestetä.Pysytään terveinä!Toiminnanjohtaja Janet
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *
Kommentti *
Nimi *
Sähköpostiosoite *
Kotisivu
Tallenna nimeni, sähköpostiosoitteeni ja kotisivuni tähän selaimeen seuraavaa kommentointikertaa varten.
Lähetä kommentti