Sote-uudistuksessa vastuu sosiaali- ja terveyspalveluista siirtyy hyvinvointialueille. Hyvinvointialueiden vastuulla on turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut, parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta sekä kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja. Nämä ovat isoja ja tärkeitä tehtäviä, joihin on valittava parhaimmat päättäjät! Hyvinvointialueen ylintä päätösvaltaa käyttää neljän vuoden välein valittava aluevaltuusto. Aluevaltuuston on tehtävä hyvinvointialuestrategia, jossa päätetään muun muassa palveluiden järjestämistä ja tuottamista koskevista linjauksista, palvelutavoitteista sekä asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista. Äänestäminen aluevaaleissa on tärkeää, sillä aluevaltuustojen tekemät päätökset vaikuttavat ihan jokaisen ihmisen arkeen.
Kaikki edellä olevat toimenpide-ehdotukset pohjautuvat siihen, että kuulovammaisen lapsen vanhemmat saavat riittävästi tietoa kuntoutusmuodoista ja -tavoista sekä kielen kehityksestä. Kuulovammaiselle lapselle on tarjottava kaikki käytettävissä olevat vaihtoehdot oppia kieltä heti kuulovamman toteamisen jälkeen. Vanhempien on tärkeää saada tietoa kaksikielisyydestä ja viittomakielen hyödyistä lapsen kehityksen kannalta YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksien sopimuksen periaatteiden mukaisesti
Kuulovammaiset lapset ovat hyvin heterogeeninen ryhmä. Kuulovammaisten lasten avuntarpeet ovat yksilöllisiä ja heidän tarvitsemansa kuntoutuksen muodot erilaisia. Tulevien hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöllä tulee olla riittävä asiantuntemus ja erityisesti laaja kulttuurillinen ymmärrys ja avoin suhtautuminen moninaisuuteen.
Kuulovammaisten lasten ja nuorten käyttämät apuvälineet ovat yksilöllisiin tarpeisiin vastaavia kuulon apuvälineitä ja muita laitteita. Perheillä on kuitenkin kokemuksia, että lapselle ei ole välttämättä tarjottu kaikkia potentiaalisia apuvälineitä. Apuvälineiden lisäksi lapset ja nuoret tarvitsevat puheterapiaa ja muita kuntoutuksen palveluja, kuten Kelan kuntoutusta. Tällä hetkellä kuulovammaisten lasten ja nuorten kuulonkuntoutuksessa on resurssipulaa, mm. puheterapiasta ja kuntoutusohjauksesta. Perheillä on suuri vastuu lasten ja nuorten kuntoutusprosessissa eivätkä he aina saa riittävästi tukea palveluviidakossa.
Osa kuulovammaisista lapsista pärjää yksinomaan puhutulla kielellä, kun taas osa kokee pärjäävänsä parhaiten viittomakielellä. Jotkut käyttävät sujuvasti molempia kieliä. . Kuulovammaiselle lapselle on varhaislapsuudesta lähtien tarjottava kaikki vaihtoehdot kielen omaksumiselle. Hyvinvointialueiden ammattilaisilla on kielen omaksumisen tukemisessa suuri rooli ja vastuu. Kuulovammaiselle lapselle on tarjottava mahdollisuus omaksua puhutun kielen lisäksi viittomakieltä. Kaksikielisyys toimii resurssina, jonka avulla yhteiskuntaan osallistuminen vahvistuu. Kaksikielisyys mahdollistaa lapselle oikeuden valita käyttämänsä kielen, jos hän valinnan haluaa tehdä.
Aluevaalit järjestetään 23.1.2022. Aluevaaleja ei järjestetä Helsingissä eikä Ahvenanmaalla.
Kuuloliitto, https://www.kuuloliitto.fi/, anniina.lavikainen@kuuloliitto.fiKuulovammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry, https://www.klvl.fi/, sari.suokas@klvl.fiKuurojen Liitto, https://kuurojenliitto.fi/, annika.aalto@kuurojenliitto.fiKuurojen Palvelusäätiö, https://kpsaatio.fi/, anu.juvonen@kpsaatio.fiLapCI ry, https://lapci.fi/, janet.grundstrom@lapci.fiSuomen Kuurosokeat ry, https://kuurosokeat.fi/, riitta.lahtinen@kuurosokeat.fi
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *
Kommentti *
Nimi *
Sähköpostiosoite *
Kotisivu
Tallenna nimeni, sähköpostiosoitteeni ja kotisivuni tähän selaimeen seuraavaa kommentointikertaa varten.
Lähetä kommentti