Sekasin-chat tukee nuoria – nyt myös tekoälyapurin avulla 


LapCI ry:n toimiston väki osallistui viime viikolla järjestöviestinnän päivään, jossa esiteltiin Mieli ry:n koordinoiman Sekasin Kollektiivin Sekasin-chatin tekoälyapuria (bottia). Luennon aikana syntyi ajatus, että tästä tärkeästä palvelusta on hyvä kertoa myös meidän jäsenille ja seuraajille. 

Nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet. THL:n tekemien kouluterveyskyselyiden mukaan yläkoululaiset, lukiolaiset ja ammattiin opiskelevat voivat huonommin kuin ennen. Kelan mukaan jopa joka neljännellä nuorella on jokin mielenterveyden häiriö. Tiukka taloudellinen tilanne, opiskelijatukien leikkaukset ja epävarmuus tulevaisuudesta lisäävät ahdistusta monien nuorten arjessa. Samalla mielenterveyden ongelmista on kuitenkin alettu puhua avoimemmin: stigma on vähentynyt, ja nuoret uskaltavat hakea apua, kun ei enää tarvitse pelätä leimautumista. 

Sekasin-chat – matalan kynnyksen apua jo kohta 10 vuotta

Sekasin-chat on palvelu, joka tarjoaa apua nuorille, jotka kaipaavat keskusteluapua arjen haasteisiin. Chat on palvellut nuoria jo vuodesta 2016 lähtien. Se on Suomen suosituin matalan kynnyksen mielenterveyspalvelu. Heidän sivuillaan kerrotaan palvelusta näin:

“Sekasin-chat on nuoria varten. Kun tulet chattiin, sinut kohdataan juuri sellaisena kuin olet – kunnioittavasti, lempeästi ja ilman arvostelua. Olemme mukana miettimässä, miten tilanteestasi voisi päästä eteenpäin. Uskomme, että sinussa on voimaa ja fiksuutta – joskus sitä vain tarvitsee jonkun auttamaan sen näkemisessä. Jokainen keskustelu on erilainen ja otamme huomioon sinun ikäsi, tilanteesi ja sen, mistä olet valmis puhumaan. Tavoitteemme chatissa on, että tunnet olosi turvalliseksi ja että keskustelusta on sinulle oikeasti hyötyä.”

Chatissa nuorille on vastaamassa joukko koulutettuja vapaaehtoisia, järjestöjen, kunnan ja hyvinvointialueiden ammattilaisia ja muiden toimijoiden työntekijöitä. Yhteydenottoja tulee niin paljon, että valitettavasti kaikille keskusteluapua haluaville ei pystytä aina vastaamaan: heidän työntekijänsä pystyvät palvelemaan noin 26 % kaikista yhteydenottoyrityksistä. Mieli ry:n johtaja Satu Raappana kertoi luennollaan, että he halusivat kehittää Sekasin-tekoälyapurin, jotta jonoon jäävät nuoret saisivat turvallisesti keskustella jonkun kanssa silloin, kun Sekasin-chat on ylikuormittunut.

Sekasin Chatbot – tekoäly ei korvaa oikeaa ihmistä 

teksti I. Ihmisen ja tekoälyn erottaminen toisistaan.


Kun käyttäjät ovat nuoria ja aiheet sensitiivisiä, on
erityisen tärkeää, että ihmisen ja tekoälyn ero palvelussa
on täysin selvä.


Tavoitteena empaattista puhetta tuottava chatbot,
jonka kanssa keskustelu on miellyttävää - mutta
inhimillisiä piirteitä karsitaan tietoisesti.


Käyttäjää muistutetaan sekä sanallisesti että
visuaalisesti useilla eri tavoilla siitä, että hän keskustelee
tekoälyn kanssa.

Sekasin-tekoälyapuri on nuorten mielenterveyden kysymyksiin erikoistunut chatbot. Se tarjoaa tietoa ja vinkkejä liittyen erilaisiin mielenterveyden ja elämän haasteisiin pyrkimyksenä lievittää ahdistavaa oloa. Tekoälyapurin ei ole missään nimessä tarkoitus korvata ihmisen apua: chatin päivystävät työntekijät tulevat säilymään ja heidän määräänsä pyritään myös lisäämään. Tekoälyapurin tarkoitus on auttaa nuoria, jotka jonottavat chatiin tai kaipaavat tietoja tai vinkkejä, joita tekoälyapuri voi tarjota. Tekoälyapurin kanssa nuori voi myös harjoitella sitä, miten haluaa kertoa asiansa oikealle ihmiselle. Joillekin tekoälyn tuoma apu on riittävä ja joillekin se on välietappi kohti oikeaa ihmisapua.  

Teksti etiikka ja turvallisuus I. Ihmisen ja tekoälyn erottaminen toisistaan
II. Riskitilanteet
III. Turvallinen sisältö
IV. Tietosuoja ja datan käsittely
V. Läpinäkyvyys.

Tekoälyapurin kehittämisessä on otettu erityisesti huomioon eettisyys ja turvallisuus. Se ei ole kuin mikä tahansa muu tekoälypalvelu:

  • Tekoälyapurin taustalla toimii assistenttiverkko, joka koostuu useista Chat GPT:n pohjautuvista boteista.
  • Tekoälyapurin keskusteluja ei tallenneta mihinkään OpenAI toimesta, toisin kuin Chat GPT:n. Tästä on tehty harvinainen ZDR-sopimus.
  • Tekoälyapuri on koulutettu vastaamaan tietyllä tavalla, joka vastaa Mieli ry:n arvoja ja linjaa. Riskitilanteet on myös ennalta mietitty tekoälyapurin suhteen.
  • Tekoälyapuri tunnistaa itsetuhoisen puheen ja tarkentavien lisäkysymysten avulla ohjaa avun piiriin ja keskustelu katkeaa. Tekoälyn kanssa ei siis voi keskustella itsetuhoisista ajatuksista.

Tarkemmin botin taustateknologiasta voi käydä lukemassa: Sekasin botti – tekoäly ja tietoturva

Lähde: Raappana Satu, Järjestöviestinnän päivät 6.11.2025 Diaesitys: SOSTE Järjestöviestinnän päivä 2025, Tekoälyn mahdollisuudet ja eettiset kysymykset Case Sekasin-tekoälyapuri.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *