Kielten opiskelu ja monikielisyys –webinaarissa saatiin vinkkejä koulumaailmaan ja kotiin 


Lapsi pitelee kädessä kynää ja on aiekeissa kirjoittaa tyhjälle paperille.

Kielten opiskelu saattaa olla huonokuuloiselle ja kuurolle lapselle raskasta, vaikka hän ei sitä välttämättä pystyisi itse sanoittamaankaan. LapCI ry ja Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry (KLVL) järjesti aiheen tiimoilta Kielten opiskelu ja monikielisyys –webinaarin. 

Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin ohjaava opettaja ja erityisluokanopettaja Katri Ranta piti webinaarissa puheenvuoron, jossa hän antoi vinkkejä kielten opiskeluun koulumaailmassa ja kotona. Valteri tukee lähikouluperiaatteen toteutumista tarjoamalla monipuolisia palveluja yleisen, tehostetun ja erityisen tuen tarpeisiin ja sieltä on mahdollista saada myös yksilöllistä apua huonokuuloisen ja kuuron lapsen opiskeluun. 

Luokkahuoneen äänimaailma, valaistus ja lapsen sijoittaminen luokassa vaikuttavat oppimiseen – ei vaan vieraiden kielten kohdalla vaan muissakin oppiaineissa. Onneksi jo melko pienillä toimenpiteillä voidaan vaikuttaa siihen, että oppimisympäristö on toimivampi. Käytävältä kuuluva taustahäly saadaan vaimenemaan pitämällä ovea kiinni, sammutetaan turhat hurisevat laitteet, säädetään valaistus niin että opetettava asia näkyy (esim. taulu ja asiasta kertova opettaja), vähennetään kaikumista hankkimalla luokkahuoneeseen matto. 

Oppimista voidaan tukea visuaalisesti 

Visuaalinen tuki oppimisessa on huonokuuloiselle lapselle tai nuorelle tärkeää. Ranta vinkkasi, että oppitunneilla voidaan hyödyntää myös kirjoitustulkkausta ja vieraiden kielten tunneilla tulkki voi kirjoittaa vaikkapa englanniksi. Kirjoitustulkkauksen tarpeesta voi rohkeasti keskustella opettajan kanssa, jos tuntuu että lapsi tai nuori voisi sellaisesta hyötyä. 

Opettajan kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että hän puhuu selkeästi ja huulio on nähtävissä. Vastauksia kannattaa toistaa ja jos käytössä on mikrofoni niin sitä on tärkeä hyödyntää. Vieraiden kielten opiskelussa on hyvä hyödyntää foneettisia merkkejä, jotka ilmaisevat sitä, kuinka sanat lausutaan. 

Kuullun ymmärtämisen tehtävät saattavat tuntua vaikeilta 

Webinaarin aiheeksi nousi myös, että haasteita voivat tuottaa etenkin kuullun ymmärtämisen tehtävät. Usein äänitteen taustalla on tapahtumaympäristöä kuvaavaa taustahälyä, kuten liikenteen tai kahvilan ääniä. Äänitteessä saattaa myös olla natiivi puhuja, jonka ääntämisestä on hankala huonokuuloisen saada selvää ilman visuaalista tukea.  

Kuitenkin on hyvä tiedostaa, että haasteista huolimatta myös kuullun ymmärtämisen tehtäviin on mahdollista saada tukea. Kuulon apuvälineiden käytön lisäksi huonokuuloisella oppilaalla voi olla teksti äänitteen tukena tai voidaan sopia opettajan kanssa esimerkiksi ennakkoon kuuntelusta. 

Kielten opiskelua voidaan tukea myös kotona 

On hyvä tietää, että lapsen kielten opiskelua voidaan tukea myös kotona. Ennen kaikkea on tärkeää, että vanhemmat ovat kiinnostuneita lapsen tai nuoren opiskelusta ja muistavat kysyä häneltä, millaisena hän itse opiskelun kokee – tuntuuko jokin haastavalta tai missä voisi tarvita apua. Myös opettajan kanssa kannattaa jutella.  

Yhdessä lapsen kanssa ääneen lukeminen on aina hyvä juttu, tästä muistutti myös webinaarissa puheenvuoron pitänyt kokemusasiantuntija ja monikielisen perheen vanhempi. Vieraalla kielellä kannattaa myös leikkiä, laulaa ja pelata yhdessä. Lasta tai nuorta kiinnostavat vieraalla kielellä tekstitetyt videot ovat myös hyviä oppimisen kannalta. Myös sanalappuja voidaan sijoittaa ympäristöön, niin että pöydällä on vaikkapa lappu, jossa lukee “table” eli pöytä englanniksi.  

Tukea oppimiseen Valterista 

Oppimis- ja ohjauskeskus Valterista voi tiedustella neuvoa ja ohjausta huonokuuloisen ja kuuron lapsen oppimisen tukemiseksi. Lisätietoa Valterin palveluista saat esimerkiksi heidän verkkosivuiltaan: https://www.valteri.fi/  

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *