Mitä tapahtuu säädöissä?


Mitä tapahtuu säädöissä?

Ensimmäisen kerran jälkeen säätökertoja on ensin muutama lyhyellä aikavälillä ja sitten vähitellen harventuvat. Säätöjen välillä totutellaan äänimaailmaan kotona ja tällöin kannattaa seurata tarkoin, miten lapsi reagoi erilaisiin ääniin. Muistiinpanot tai vaikka päiväkirjan pitäminen tukevat kehityksen seuraamista ja niiden pohjalta on helpompi kertoa kokemuksia kuulokeskuskäynnillä. Mitä enemmän osaatte kertoa lapsen kuulemisesta, sen helpompaa on säätäminen.

Säätötilanne voi olla lapselle jännittävä tilanne. Kuulontutkijat kuitenkin yrittävät tehdä tilanteesta lapselle mahdollisimman helpon ja huomaamattoman. Lapsi voi tutkimuksen ajan vaikka lukea kirjaa tai pelata jotain peliä yhdessä vanhempansa kanssa samalla kun kuulontutkija tutkii
lapsen reaktioita ääniin. 

Istutteeseen totutellessa:

  • Muistathan, että sisäkorvaistutteeseen tottuminen kestää. Kaikki ovat joskus olleet aloittelijoita!
  • Jotta lapsi tottuisi istutteeseen, hänen kannattaa käyttää sitä joka päivä
  • Voimista tai vaimenna ääntäsi, kun lapsi käyttää istutetta
  • Herätä lapsen huomio, kun ympäristössä on voimakkaita ääniä
  • Jos käytätte viittomakieltä, kerro viittoen mistä äänet tulevat
  • Totuta lapsi ympäristön erilaisiin ääniin
  • Vastaa lapsen uuteen käytökseen ja ääniin (esimerkiksi hakkaa tavaroita, matki hänen
    ääntelyään, leiki hänen kanssa leluilla, joista lähtee ääntä)
  • Puhu koko ajan: siitä, mitä teet, mitä ajattelet yms.
    (”Hmm, mitähän söisimme lounaaksi? Olen nälkäinen…)
  • Laula päivittäin lauluja, jotka sopivat tilanteeseen (”Tuiki tuiki tähtönen” nukkumaan mennessä jne.)
  • Kun prosessori tippuu, laita se aina paikoilleen. Älä tee tippumisesta numeroa. Näin lapsesi oppii, että istute on osa häntä eikä hän poista prosessoria saadakseen huomiotasi

Lähde: Kuuloavain

Tässä vielä LapCI Q&A Osa 5, jossa nuoret kertovat kuulokeskuksessa asioimisesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *