LapCI ry:n toimiston väki osallistui viime viikolla järjestöviestinnän päivään, jossa esiteltiin Mieli ry:n koordinoiman Sekasin Kollektiivin Sekasin-chatin tekoälyapuria (bottia). Luennon aikana syntyi ajatus, että tästä tärkeästä palvelusta on hyvä kertoa myös meidän jäsenille ja seuraajille.
Nuorten mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet. THL:n tekemien kouluterveyskyselyiden mukaan yläkoululaiset, lukiolaiset ja ammattiin opiskelevat voivat huonommin kuin ennen. Kelan mukaan jopa joka neljännellä nuorella on jokin mielenterveyden häiriö. Tiukka taloudellinen tilanne, opiskelijatukien leikkaukset ja epävarmuus tulevaisuudesta lisäävät ahdistusta monien nuorten arjessa. Samalla mielenterveyden ongelmista on kuitenkin alettu puhua avoimemmin: stigma on vähentynyt, ja nuoret uskaltavat hakea apua, kun ei enää tarvitse pelätä leimautumista.
Sekasin-chat on palvelu, joka tarjoaa apua nuorille, jotka kaipaavat keskusteluapua arjen haasteisiin. Chat on palvellut nuoria jo vuodesta 2016 lähtien. Se on Suomen suosituin matalan kynnyksen mielenterveyspalvelu. Heidän sivuillaan kerrotaan palvelusta näin:
“Sekasin-chat on nuoria varten. Kun tulet chattiin, sinut kohdataan juuri sellaisena kuin olet – kunnioittavasti, lempeästi ja ilman arvostelua. Olemme mukana miettimässä, miten tilanteestasi voisi päästä eteenpäin. Uskomme, että sinussa on voimaa ja fiksuutta – joskus sitä vain tarvitsee jonkun auttamaan sen näkemisessä. Jokainen keskustelu on erilainen ja otamme huomioon sinun ikäsi, tilanteesi ja sen, mistä olet valmis puhumaan. Tavoitteemme chatissa on, että tunnet olosi turvalliseksi ja että keskustelusta on sinulle oikeasti hyötyä.”
Chatissa nuorille on vastaamassa joukko koulutettuja vapaaehtoisia, järjestöjen, kunnan ja hyvinvointialueiden ammattilaisia ja muiden toimijoiden työntekijöitä. Yhteydenottoja tulee niin paljon, että valitettavasti kaikille keskusteluapua haluaville ei pystytä aina vastaamaan: heidän työntekijänsä pystyvät palvelemaan noin 26 % kaikista yhteydenottoyrityksistä. Mieli ry:n johtaja Satu Raappana kertoi luennollaan, että he halusivat kehittää Sekasin-tekoälyapurin, jotta jonoon jäävät nuoret saisivat turvallisesti keskustella jonkun kanssa silloin, kun Sekasin-chat on ylikuormittunut.
Sekasin-tekoälyapuri on nuorten mielenterveyden kysymyksiin erikoistunut chatbot. Se tarjoaa tietoa ja vinkkejä liittyen erilaisiin mielenterveyden ja elämän haasteisiin pyrkimyksenä lievittää ahdistavaa oloa. Tekoälyapurin ei ole missään nimessä tarkoitus korvata ihmisen apua: chatin päivystävät työntekijät tulevat säilymään ja heidän määräänsä pyritään myös lisäämään. Tekoälyapurin tarkoitus on auttaa nuoria, jotka jonottavat chatiin tai kaipaavat tietoja tai vinkkejä, joita tekoälyapuri voi tarjota. Tekoälyapurin kanssa nuori voi myös harjoitella sitä, miten haluaa kertoa asiansa oikealle ihmiselle. Joillekin tekoälyn tuoma apu on riittävä ja joillekin se on välietappi kohti oikeaa ihmisapua.
Tekoälyapurin kehittämisessä on otettu erityisesti huomioon eettisyys ja turvallisuus. Se ei ole kuin mikä tahansa muu tekoälypalvelu:
Tarkemmin botin taustateknologiasta voi käydä lukemassa: Sekasin botti – tekoäly ja tietoturva
Lähde: Raappana Satu, Järjestöviestinnän päivät 6.11.2025 Diaesitys: SOSTE Järjestöviestinnän päivä 2025, Tekoälyn mahdollisuudet ja eettiset kysymykset Case Sekasin-tekoälyapuri.
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *
Kommentti *
Nimi *
Sähköpostiosoite *
Verkkosivusto
Tallenna nimeni, sähköpostiosoitteeni ja sivustoni tähän selaimeen seuraavaa kommentointikertaa varten.
Lähetä kommentti