Ling Sounds – Lingin äänteet


Viime viikon tiistaina kokenut AVT-terapeutti, brittiläinen Elizabeth Tyszkiewicz piti kiehtovan webinaarin Lingin äänteistä. Elizabeth kertoi kuulijoille mistä Lingin äänteissä on kyse, mikä niiden tarkoitus on ja miksi niitä kannattaa harjoittaa joka päivä. Kokosimme webinaarin pääpointit sekä Elizabethin vinkkaamat linkit tähän artikkeliin.

Lingin kuusi äännettä

Lingin kuusi äännettä ovat M, U, A, I, SH ja SS, matalimmasta korkeimpaan. Jokaisen äänteen kohdalla kielen ja huulten asento on erilainen. Äänteiden avulla testataan mitä ääniä ja äänen taajuuksia kuulon apuvälineitä käyttävä henkilö pystyy kuulemaan, sillä jokaisella äänteellä on on oma äänialansa ja skaalansa: Lingin äänteet kattavat nimittäin kaikki puheessa käyttämämme äänen taajuudet. Tämän testin avulla kuulolaitteiden säätöjä pystytään tekemään hyvinkin tarkasti oikeille kuulon alueille.  

Testi ei ole ainoastaan puheterapeuttien ja audionomien käytössä, vaan sitä voi harjoitella niin kotona, koulussa kuin vapaa-ajalla. Kaikista optimaalisin aika äänteiden testaamiselle on yleensä aamulla ennen päiväkotiin tai kouluun lähtöä: silloin testin voi toteuttaa vaikka kaikessa rauhassa aamupalan ääressä. Kun testaa heti aamusta, että kuulovammainen lapsi kuulee kaikki kuusi äännettä, voi olla hyvillä mielin että lapsen käyttämät apuvälineet toimivat oikein koko päivän ajan.

Kuulon apuvälineet avainasemassa

Elizabeth teki heti luennon alussa selväksi, että Lingin äänteillä testataan teknologiaa, ei lasta. Kun lapselle laitetaan istute, hän tulee riippuvaiseksi teknologiasta. On siis kaikkien ympärillä olevin aikuisten vastuulla, että kuuloteknologia toimii jatkuvasti mahdollisimman optimaalisesti. 

On tärkeää kertoa lapselle, että kuulotesteissä testataan ensisijaisesti laitetta. Tekemällä tämän selväksi ehkäistään sellaisia tilanteita syntymästä joissa lapsi kokee, että hän olisi epäonnistunut jos ei kuulekaan testattavia äänteitä odotetusti.

Kun lapsi ymmärtää, ettei hänen tarvitse ”pärjätä” ja näin ollen esim. vääristellä tuloksia, saadaan mahdollisimman tarkkoja ja laitteen säätöjen kannalta hyödyllisiä tuloksia.

Kuulon testaamisessa vanhemman oikeaoppinen suhtautuminen on kaiken a ja o: sen sijaan, että vanhempi hihkuisi ”hyvä, kuulit oikein!” tai ”oletpa hyvä tässä” lapsen kuuloa testatessa (esimerkiksi juuri Lingin äänteiden avulla), on parempi ottaa tilanteeseen neutraali lähestymistapa. Kun lapsi toistaa kuulemansa äänteen oikein, kokeile neutraaleja toteamuksia kuten vaikka ”joo, se oli Mm-äänne” tai ”kuulitko tuon äänen? Taisit kuulla!” Toisin sanoen, vältä vuolasta kehumista ja kerro lapselle sen sijaan, että ”koska kuulit, se on merkki siitä, että laite toimii”.  

Kuvassa PowerPoint-dian taulukko, jossa Lingin äänteen ja niiden eri taajuudet näkyvät
Lingin äänteet ja niiden eri taajuudet

Käytäntö

Miten äänteitä siis käytännössä testataan? Alle kouluikäisen lapsen kanssa yksi hyvä tapa on ottaa rauhallinen tila (esimerkiksi olohuoneen lattialla), jossa kaikki muut äänilähteet on pistetty pois päältä.

  • Istu lapsen selän takana, puhuen melko samalla tasolla hänen kanssaan.
  • Lausu äänteitä yksi kerrallaan, vaihdellen äänteiden järjestystä jottei lapsi osaa odottaa mikä äänne tulee seuraavaksi.
  • Katso tarkasti miten lapsi reagoi äänteisiin, kääntääkö hän päätään puheesi suuntaan. Varsinkin pienten vauvojen kanssa on tärkeää kiinnittää huomiota miten he reagoivat ääniin.
  • Pidä pieni hiljainen hetki eri äänteiden välillä, jotta lapsi ehtii taas kääntää päänsä poispäin ja olla hetken rauhassa.
  • Lasta voi motivoida esimerkiksi antamalla hänelle jonkin pienen tehtävän. Tässä voi toimia helppo palapeli (lapsi saa aina yhden uuden palan lisättäväksi palapeliin) tai vaikkapa pieni ämpäri, johon lapsi saa heittää pallon aina kun on kuullut ja/tai toistanut äänteen.
  • Taaperoa vanhempaa lasta voi pyytää jo toistamaan äänteitä perässäsi.

Toinen vaihtoehto, joka toimii niin alle kouluikäisen kuin sitä vanhemmankin lapsen kanssa, on istua lapsen edessä kasvot vastakkain ja toistaa äänteitä peittäen samalla suusi (esimerkiksi paperilla), pyytäen lasta toistamaan ne perässäsi.

  • Jos lapsi toistaa sanan väärin (esimerkiksi ”U”-äänteen ”A”:na), ota käsi pois suusi edestä ja toista sana uudelleen, lapsen seuratessa huuliota. Toista äänne taas myöhemmin uudelleen ja tälläkin kertaa peittäen ensiksi suusi: jos lapsi ei tälläkään kertaa kuule äännettä oikein, voi olla tarve tutkia laitteiden säätöjä.
  • Huulion peittämällä ja äänteitä toistamalla varmistetaan, että lapsi ei vain arvaile tai päättele äänteitä suun muodon perusteella, vaan että hän joutuu todella luottamaan kuuloonsa.
PowerPoint-dia, jossa kuvia kuulon apuvälineitä käyttävistä lapsista. Tekstissä lukee "Children and hearing technology: Children have no pre-existing knowledge to allow them to 'fill in the gaps', so they need an optimal auditory signal all of the time"
Jotta kuulon apuvälineitä käyttävällä lapsella olisi täydet mahdollisuudet oppia
ja ymmärtää kuulemaansa, laitteen säätöjen on aina oltava optimaalisessa tilassa

Kaikki tämä testaus varmistaa sen, että kuulovammainen lapsi pysyy kuulolla koko päivän ajan. Jotta lapsi pystyy oppimaan, hänellä täytyy olla sitä varten kaikki mahdolliset edellytykset kommunikoida ja vastaanottaa tietoa. Tämä tarkoittaa sitä, että kuulon apuvälineiden on aina toimittava optimaalisesti.

Tietoa ja tukea

Elizabeth antoi myös vinkkejä erilaisista lähteistä, joista vanhemmat voivat katsoa videoita kuulon kuntoutuksen avuksi ja lukea lisää Lingin äänteistä. Esimerkiksi MED-ELin sivuilta löytyy paljon hyviä videoita joissa havainnollistetaan Lingin äänteiden käyttöä arjessa:

Lisäksi kannattaa katsoa nettisivuiltamme löytyvät vinkit arkikuntoutukseen sisäkorvaistute-välilehden alta!

Kiitos Elizabethille loistavasta luennosta! Seuraava asiantuntijawebinaarimme pidetään 22.3. ruotsin kielellä, kun kuntoutusohjaaja Eivor Larpes luennoi vuorovaikutuksen merkityksestä osana kuulon ja kielen kehitystä. Ilmoittaudu jo mukaan: lapci.fi/tapahtuma/webbinarium.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *