Tiedote 2 – 2020 tekstiversio

Pääkirjoitus

Tervehdys perheet!
Tähän hetkeen on vaikea keksiä mitä kirjoittaisi. Jotain, joka olisi niin freesiä, että sitä ei tolkuteta lehdissä tai uutisissa päivästä toiseen. Jotain, josta huokuisi empaattisuus, myötäeläminen ja kuitenkin toiveikkuus, että ennemmin tai myöhemmin tilanne on parempi. En varmasti ole ainoa, jonka kotona tuntuu kuin aika olisi pysähtynyt maaliskuulle. Päivät vain seuraavat toisiaan.
Tämä on kaikille suuri haaste. Olemme tilanteessa, jossa alakouluikäisetkin suorittavat opintojaan sähköisesti ja vielä pienemmille on etänä järjestetty terapioita. Toivotaan, että mahdollisimman moni saisi tähän hetkeen sen tuen, jonka tarvitsee, eikä kukaan kokisi jäävänsä yksin.
Meidänkin työntekijämme ovat tehneet etätöitä ja valmistelleet tulevaa. Myös uusi työntekijämme Isa on saatu mukaan remmiin, tervetuloa! Suunnitelmia on syksylle, katsotaan milloin pääsemme aloittamaan. Sillä aikaa kehitämme etätoimintaa. Toivommekin, että välittäisitte meille toiveenne etätoiminnan kehittämisestä, sisäsivuilla on linkki lyhyeen kyselyyn!
Varsin poikkeuksellinen oli myös vuosikokous. Ei nähty kaloja, nähtiin toisemme ruudulla. Kokouksessa kerrattiin mitä viime vuonna saatiin aikaan ja samalla suunniteltiin kuluvaa vuotta ja sitä, kuinka voisimme olla teidän tukenanne.
Mutta, jotta tässä hetkessä olisi myös pysyvyyttä, me hallituslaiset jatkamme teidän tukenanne tämänkin vuoden. Mikään ei kestä ikuisesti, ei tämäkään tilanne. Ja sekä tässä hetkessä että jatkossa voimme ennen kaikkea osoittaa, että lastemme hyväksi

Yhdessä
olemme
enemmän,

JÄSENMAKSUT

Vuosikokouksessa määriteltiin jäsenmaksut. Korotuspainetta ei koettu, joten maksut säilyivät samansuuruisina kuin viime vuonna. Jäsenmaksulaskut on lähetetty jäsenrekisterijärjestelmästä löytyviin sähköpostiosoitteisiin. Jos et ole saanut laskua tai haluat liittyä varsinaiseksi jäseneksi, kannatus- tai yhteisöjäseneksi ota meihin yhteyttä info@lapci.fi.

JÄSENMAKSUT 2020:
25 € / jäsenperhe / vuosi
30 € / kannatusjäsen / vuosi
100 € / yhteisöjäsen / vuosi

TERVETULOA ISA!

Maaliskuun alussa LapCI ry:n toimistolla aloitti uusi työntekijä. Kovin kauaa ei kuitenkaan ehditty toimistolla olla, mutta Isa on sulautunut hyvin porukkaan, myös etänä! Alla hän kertoo itsestään ja ensimmäisestä kuukaudestaan LapCI ry:n porukassa.

”Olen Isa ja aloitin maaliskuussa LapCI ry:n uutena järjestöassistenttina. Minulla on kokemusta monenlaisista eri töistä, mutta olen jo pitkään halunnut tehdä töitä järjestöalalla. Kiitos STEA:n Paikka Auki -ohjelman pääsin osaksi LapCI ry:n dynaamista tiimiä tekemään työtä, jolla on merkitystä ja jossa oppii joka päivä jotain uutta!
Vietin suurimman osan viime vuosikymmenestä ulkomailla opiskellessa ja töitä tehdessä. Nautin vaihtelusta: kotini on siellä missä rinkkani, ja ehkäpä tästä syystä koenkin hengenheimolaisuutta Nuuskamuikkusen kanssa. Vapaa-ajallani tykkään tehdä pitkiä kävelyretkiä Helsingin keskuspuistossa, lukea tietokirjallisuutta ja analysoida elokuvia kyllästymiseen saakka (minut voi aina haastaa keskustelemaan uusimmista sarjakuviin perustuvista leffoista!).
En ole aikaisemmin ollut kuuloalalla töissä, mutta olen jo näiden muutaman ensimmäisen viikon aikana oppinut paljon siitä, miten laaja-alaista kuulovammaa normalisoiva työ on. Olen sulautunut työporukkaamme hyvin ja näen, että päätavoitteemme sopivat yhteen minulle tärkeimpien arvojen kanssa. Uskon itse vahvasti siihen, että aito tasa-arvo on erilaisuuden juhlimista. Tasa-arvoinen yhteiskunta ei pyri siihen, että kaikki olisivat samanlaisia tai että kenenkään tarvitsisi välttämättä pyrkiä sulautumaan joukkoon, vaan se näkee kaikki eri polut aivan yhtä pätevinä ja merkityksellisinä. Tämän aatteen siivittämänä asennoidun työtehtävääni suurella innolla!
En malta odottaa, että päästään tapaamaan ja tutustumaan!”
Terveisin, Isa Pulli

ÄÄNESTYSTULOKSET

Jäsenten ehdottamista nimistä äänestettiin maskoteillemme nimet. Eniten ääniä saivat Peppi ja Pyry! Tarkemmat tulokset näet alta. Arvonnan voittajiin on otettu yhteyttä ja heille lähetään LapCI-aiheisia palkintoja. Onnea voittajille!

VUOSIKOKOUS

Viime lauantaina teimme historiaa LapCI ry:ssä. Järjes.timme 2019 uusittujen sääntöjen mahdollistamana vuosikokouksen etäkokouksena. Kokouksen muuttuminen etäkokoukseksi haastoi meidät toimiston väen tiivistämään materiaaleja, perehtymään TEAMS-kokouksen ohjeistuksiin ja etäkokouskäytäntöihin sekä testaamaan kokouksen teknistä toteuttamista. Halusimme tehdä kokouksesta toimivan ja sopivan pituisen kokonaisuuden, sillä kaikissa etäkokous-oppaissa puhutaan siitä, että jos etäkokous venyy yli tunnin mittaiseksi ei kukaan jaksa täydellä intensiteetillä seurata. Laaja kokousmateriaali toimitettiin jokaiselle kokoukseen ilmoittautuneelle etukäteen sähköpostitse.

KOKOUKSEN SISÄLTÖ
Kokouksessa käytiin läpi vuosikertomus 2019, tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus. Vuosikokous hyväksyi materiaalit ja myönsi vastuuvapauden hallitukselle sekä muille vastuullisille henkilöille. Kokouksessa esiteltiin toimintasuunnitelma 2020 sekä kyseisen vuoden talousarvio. Vuosikokous vahvisti toimintasuunnitelman ja talousarvion.
HALLITUS VUODELLE 2020
Kokouksessa valittiin hallitus vuonna 2019 uusittujen sääntöjen mukaisesti kahdelle seuraavalle toimintavuodelle. Yhdistyksen puheenjohtajaksi kokous valitsi Minna Mäkelän, joka on toiminut yhdistyksen puheenjohtajana 2015 vuodesta lähtien. Hallitukseen mahtuivat kaikki halukkaat ja jokaisella heistä on jo hallituskokemusta aikaisemmilta vuosilta. Hallitus tullaan esittelemään paremmin blogissamme lähiaikoina.
JÄSEN- JA TAPAHTUMAMAKSUT
Kokouksessa vahvistettiin jäsenmaksujen pysyvän ennallaan. Puhuimme myös koronatilanteesta. Hallitus oli jo aiemmin linjannut, että LapCI ry seuraa valtioneuvoston ohjeistuksia ja rajoituksia. Järjestämme tapahtumia taas ympäri Suomea, kun se on turvallista. Haluamme pitää tapahtumat kaikkien ulottuvilla, ja siispä haluamme muistuttaa siitä, että tapahtumien omavastuuosuuteen on mahdollista saada yhdistykseltä tukea. Tiedämme, että moni vanhempi on tällä hetkellä lomautettuna ja talous on tiukilla useissa perheissä.
VAIKUTA ETÄTOIMINTAAN
LapCI ry on kehittänyt viestintää kevään aikana ja sosiaalisessa mediassa on ollut käynnissä #mitätänääntehtäisiin-kampanja, josta voi hakea inspiraatiota kaikenlaiseen kotona toteuttavaan tekemiseen. Olemme myös pyytäneet teiltä jäsenistöltä toiveita, minkälaista etätoimintaa toivoisitte meidän järjestävän nyt ja jatkossa. Kysely on auki 16.5. saakka ja toivomme mahdollisimman monen vastaavan. Linkki kyselyyn löytyy viereiseltä sivulta.
TSEMPPIÄ KEVÄÄSEEN!
Itse kokous sujui etänä mainiosti. Vain yksi osallistuja tarvitsi pientä teknistä tukea päästäkseen mukaan kokoukseen. Haluan kiittää meidän upeaa henkilökuntaamme hienosta työstä näin karanteeniaikana. Vaikka työskentelemmekin kaikki etänä, sujuu yhteistyö hienosti.
Jäsenistölle haluan toivottaa sitkeyttä ja terveyttä kevääseen! Etenkin te pienet koululaiset ja vanhempanne olette joutuneet sopeutumaan kovin erilaiseen tapaan käydä koulua. Tsemppiä sinne etäkouluun! Toivotaan, että elämä palaa pikkuhiljaa normaaliksi.
Pysytään terveenä!

Terveisin,
toiminnanjohtaja Janet Grundström

LAPCI RY:N HALLITUS 2020
Hallituksen varsinaiset jäsenet
Tuulia Harjunmaa
Søren Rasmussen
Anri Ruokangas-Syrjälä
Tiina Sakomaa
Mari Vassinen
Hallituksen varajäsenet
Ali Ghiasi
Juha-Pekka Syrjälä

Keväinen tervehdyksemme teille, hyvät vanhemmat! Toivomme, että olette voineet hyvin ja pysyneet terveinä poikkeustilanteesta huolimatta. Toivomme myös, että Satakieli voi omalta osaltaan palvella teitä tässä poikkeustilanteessa.
NETTIKAHVILA ti 5.5. klo 18. ”Arkikuntoutus kasvaa lapsen mukana. Miten tuetaan kouluikää lähestyvän lapsen kuntoutus.ta”. Mukana on Satakielen puheterapeutti Hannele Hyvärinen ja vertaistukivanhempi.
WEBINAARI ti 12.5. klo 17. ”VAHVA MIELI – miten tukea perheen ja parisuhteen hyvinvointia.” Luennoitsijana lasten psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti Janna Rantala, jolla on taito koskettaa kuulijoita. Ilmoittautuminen 10.5. mennessä
VOIMAA VANHEMMUUTEEN -nettikeskusteluilta ti 19.5. klo 17. Illassa pohditaan muutokseen sopeutumista, resilienssiä ja keskustellaan perheen arkikuntoutuksesta ja jaksamisesta. Alustajana pari- ja perhepsykoterapeutti Maarit Engberg. Ilmoittautuminen 17.5. mennessä.
VOIMAA VANHEMMUUTEEN -nettikeskusteluilta ti 9.6. klo 17. Alustajana pari- ja perheterapeutti Maarit Engberg. Ilmoit.tautuminen 7.6. mennessä.
SATAKIELISEMINAARI 24.-25.9. Seminaarin teemoja ovat mm. kuulovammaisen lapsen kuntoutuksen keskeiset elementit ja vanhempien ohjaaminen. Ohjelma ja tarkemmat tiedot seminaarista julkaistaan toukokuussa.
Lisätiedot ja ilmoittautumiset:
www.satakieliohjelma.fi