Hei kaikki,
Tämän vuoden teemanamme on hyvä, sujuva arki. Hyvä arki rakentuu monesta palikasta: toimivasta vuorovaikutuksesta perheenjäsenten, varhaiskasvatuksen, koulun ja työ-paikan välillä; rutiineista; turvallisuuden tunteesta; sujuvasta liikkumisesta kodin ja muiden kohteiden välillä; riittävistä tukitoimista ja kivoista harrastuksista. Mutta ennen kaikkea hyvä arki on hetkiä, jotka luovat toivoa.
Hyvin mennyt koe, positiivinen merkintä Wilmassa, sisarukset nauramassa keskenään, vauvan nopea nukuttaminen, ja aamu, jolloin onkin aikaa nauttia aamukahvi hitaasti. Tämänkaltaiset pienet hetket auttavat meitä jaksamaan huomiseen. Ehkäpä ”huomaa hyvä” onkin konkretian tasolla helpompi tavoittaa arjessa kuin ”elä hetkessä”. Joka hetki – tai edes päivä – ei välttämättä tunnu muistamisen arvoiselta. Mutta hetket, jolloin ilo läikehtii rinnassa? Kun hymy nousee pakottamattakin huulille? Pidä niistä kiinni. Niissä toivo elää.
Toivosta puheen ollen, tänä vuonna yhdistyksemme jäsenet maksoivat ennätysmäärän jäsenmaksuja. Vuolaat kiitokset teille jokaiselle! Vuosi 2025 on ollut haastava vuosi alamme järjestöille: tuista on leikattu, monissa järjestöissä henkilöstöä on lomautettu ja useita tapahtumia jouduttu perumaan resurssipulan takia. Myös LapCI ry:n on ollut pakko priorisoida erilaisia asioita tapahtumasuunnittelussa, ja tehdä entistäkin ahkerammin töitä. Emme ota näinä epävarmoina aikoina mitään itsestäänselvyytenä, ja siksi teiltä jäseniltä saatu tuki ja toivo on ollut tänä vuonna arvokkaampaa kuin koskaan aikaisemmin.
Ilman teitä, ei ole meitä!
20.8. Webinaari: Kuulovammaisen lapsenpuhutun kielen ja kommunikoinnin kehitys sekä lukitaidot, etänä*23.8.-10.12. Kuulomuskari & CIsuBändi, Helsinki & Tampere24.8. CIsupajanen: Koko perheen luontopäivä, Rovaniemi*31.8. CIsupajasen ponipäivä, Helsinki*12.-14.9. Nuorten Urheiluleiri, Vierumäki**13.-14.9. Pienten lasten viikonloppu, Siuntio16.9. Webinaari: Kuuluuko nyt? Cochlear™ Nucleus® -puheprosessoreiden yhdistettävyys arjessa, etänä*20.9. Kuulopaja: Vierailu Lintsiniik!week-festivaaleilla, Helsinki**26.-28.9. Hei, mitä kuuluu kouluun? -vertaisperhekurssi, Rovaniemi**1.10.-10.12. CIsumusan puhemuskari, hybriditoteutuksena4.-5.10. CIsumusa-viikonloppu, Kangasala7.10. Vanhempien vertaistreffit, etänä*10.10. Kuulopajan SuperPark-ilta, Oulu* 17.-19.10. Nuorten Syysleiri, Virrat21.10. Webinaari: Koulupolulla, etänä*25.10. CIsupajasen Halloween-leikkitreffit, Helsinki*15.-16.11. Lasten talvinen taideviikonloppu, Kirkkonummi29.11. Koko perheen pikkujoulut, Helsinki***
*Maksuton tapahtuma ** Yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa.
Tiedot ovat alustavia ja niihin voi tulla muutoksia. Ilmoittautumislomakkeet löydät osoitteesta lapci.fi/tapahtumat. Vähävaraiset jäsenet voivat hakea alennusta tai vapautusta osallistumismaksuista.
Järjestimme keväällä monikieliset leikkitreffit. Juttelimme silloin osallistujien kanssa mm. siitä, miten leikkitreffit ovat vertaistukea etsivälle perheelle kenties se helpoin tapa tavata vertaisia. Miten mukavaa ja vaivatonta on jutella rauhassa vanhempien kesken samalla, kun lapset keskittyvät omiin leikkeihinsä. Paikalla voi viipyä niin vähän tai kauan aikaa kun lasten päiväunien välissä ehtii. Ilmoittautumistakin voi miettiä viime metreille saakka, jos jännittää.
Matalan kynnyksen vertaistukea olisi tärkeä olla saatavilla myös heille, joiden äidinkieli on muu kuin suomi. Meidänkin järjestössämme on useita monikielisiä perheitä. Tiedämme myös, että varsinkin Etelä-Suomen alueella on paljon erikielisiä SI:ta käyttäviä lapsia. Meistä olisi hienoa mahdollistaa samaa kieltä puhuvien perheiden yhteiset vertaishetket, onhan omalla kielellä helpompi keskustella vaikeammistakin aiheista.
Jos sinä olet kiinnostunut järjestämään CIsupajasen omalla kielelläsi,laita viestiä info@lapci.fi!
Jäsenelle ei kerry tapahtumasta maksettavaa, vaan LapCI ry huolehtii CIsupajasten kuluista ja ilmoittautumisista. Tapahtuman ideoinut jäsen toimii vetäjänä paikan päällä. Oli siis kyseessä ruotsinkieliset leikkitreffit, hohtogolfia arabian kielellä tai vaikkapa uimareissu ukrainaa puhuvien perheiden kanssa, kerro ideasi meille ja me teemme siitä totta!
”Paras leiri ikinä! Leirin jälkeen lapsi oli hieman mietteliään/alakuloisen oloinen. Kysyin syytä ja hän kertoi, että kaipaa takaisin leirille! Siellä oli niin kiva porukka, turvallista ja hyvä olla. Tuntuu, että ”muut ymmärtävät minua hyvin”. Kiitos koko perheen puolesta! On ollut ilo nähdä miten paljon lapsi nautti leiristä.” – Palaute musaleiristä
”Paras leiri ikinä! Leirin jälkeen lapsi oli hieman mietteliään/alakuloisen oloinen. Kysyin syytä ja hän kertoi, että kaipaa takaisin leirille! Siellä oli niin kiva porukka, turvallista ja hyvä olla. Tuntuu, että ”muut ymmärtävät minua hyvin”. Kiitos koko perheen puolesta! On ollut ilo nähdä miten paljon lapsi nautti leiristä.”
– Palaute musaleiristä
Kevään aikana olette varmasti uutisista huomanneet, että oppimisen tuki uudistuu. Oppimisen tukeen liittyvät lainsäädännön muutokset tulevat voimaan pääosin 1.8.2025. Lainsäädännön uudistuksen tavoitteena on turvata riittävä tuki oppilaalle ja vähentää opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa. Tarkoituksena on, että oppimisen tuki toteutuu valtakunnallisesti yhtenäisenä ja selkeänä sekä tuen muodot ovat riittävän monipuoliset, jotta oppilas saa tukea siihen ryhmään, jossa hän opiskelee. Lain henki on, että oppilaalle on oltava tukea tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti. Koulu on kaikille ja sinne tuodaan tarvittava tuki niihin tilanteisiin, joissa oppilas tarvitsee tukea.
Tämä kaikki ei kuitenkaan tapahdu hetkessä, vaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen toteutuminen lähtee johtamisesta ja toimintakulttuurista, joka tukee oppimista ja osallisuutta. Elokuussa opetus- ja sivistyssektorilla töitä tulee lähteä tekemään yhdessä koko koulun kanssa. Kevään aikana opetuksenjärjestäjät yhdessä koulun työntekijöiden kanssa ovat pohtineet, mitä tämä tarkoittaa heidän koulunsa kohdalla. Muutoksessa on kyse ajattelutavan muutoksesta, jossa mukana ovat kaikki, ihan jokainen koulussa töissä oleva aikuinen ja tietysti oppilaat yhdessä luomassa yhteistä toimintakulttuuria. Toimintakulttuuria, jossa kaikille oppilaille on paikka koulussa ja kaikille oppilaille on tarvittava oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ilman erillisiä päätöksiä tuesta. Koulu kuuluu kaikille ja koulussa tuki kuuluu kaikille.
Miten uusi oppimisen tuki sitten rakentuu. Ajattele mielessäsi lähikoulu, jossa on iso tai pieni joukko oppilaita ja aikuisia. Jokainen oppilas on yksilö ja hänellä on erilaisia tarpeita. Kaikilla oppilailla on mahdollisuus saada oppimisen edellytyksiä tukevia opetusjärjestelyjä.
Kuulovammainen Ruska, on yksi koulun oppilaista ja hän käy kolmatta luokkaa yhdessä naapurissa asuvan Aallon kanssa. Ruska tarvitsee kuulon tueksi kotitehtävät kirjattuna taululle, tämä voi riittää hänelle tueksi ja auttaa myös varmasti myös muita oppilaita kotitehtävien muistamisessa. Opettaja muistaa, että Ruskan luokassa täytyy puhua kasvot luokkaan päin, selkeä vuorovaikutus on osa luokan toimintakulttuuria.
Jos tämä ei olekaan riittävä tuki Ruskalle, voi hän saada ryhmäkohtaista tukea, kuten muutkin luokassa tukea tarvitsevat oppilaat. Ryhmäkohtainen tuki voi olla esimerkiksi yleistä tukiopetusta tai opetuskielen tukiopetusta, joka on käytännössä tukea siihen kieleen, jolla opetus tapahtuu. Lisäksi voi olla mahdollisesti myös erityisopettajan antamaa tukea omassa luokassa, opetusryhmässä. Ryhmäkohtainen tuki on nimensä mukaan ryhmässä järjestettävää tukea. Tuki tulee omaan luokkaan tai opetusryhmään lisäresurssina ja -tukena.
Jos edelleen oppimisessa on haasteita ja tarvitaan henkilökohtaista tukea, voidaan oppilaalle järjestää oppilaskohtaisia tukitoimia. Kuulovammaiselle tämä voi olla esimerkiksi tulkitsemispalvelu, avustajapalvelu tai erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus osittain pienryhmässä. Joissakin tapauksissa oppilaskoh.tainen tukitoimi voi olla myös opetus kokonaan pienryhmässä. Tarkkasilmäiset lukijat huomasivatkin, että sana tukimuodot muuttui muotoon tukitoimet. Oppilaskohtaisia tukitoimia annetaan säännöllisesti tuen tarpeen arvioinnin ja suunnitelman sekä näiden perusteella tehdyn hallintopäätöksen mukaisesti. Oppilaskohtaiset tukitoimet perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin ja niitä annetaan säännöllisesti ja pitkäkestoisesti. Oppilaskohtaiset tukitoimet järjestetään oppilaan etu huomioon ottaen ensisijaisesti oppilaan omassa koulussa.
Edellä kerroin esimerkein, miten tuki voi toteutua kuulovammaisen oppilaan kohdalla. Mainitut tuet eivät ole ainoita oikeita, vaan tuki tulee järjestää oppilaan tarpeiden mukaisesti, niin, että oppilas on osa kouluyhteisöä omine arvokkaine ominaisuuksineen ja vahvuuksineen, kohdataan jokainen yksilönä.
Lapsen ei tarvitse vain pärjätä – hän saa loistaa ja kasvaa potentiaaliinsa!
Irja SeilolaOpetusneuvosOpetushallitus
Hellurei,
CIsumusan syksy ei ole koskaan aikaisemmin näyttänyt näin täydeltä, sillä puhemuskarin ja Kuulomuskarin lisäksi pyöräytämme käyntiin CIsuBändin! Kyseessä on n. 9-12-vuotiaille kuulovammaisille lapsille suunnattu kerho, jossa lauletaan biisejä ja opetellaan soittamaan bändisoittimia. CIsuBändiin osallistuakseen ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta soittamisesta tai laulamisesta, mutta kannustamme varsinkin kaikkia vanhoja CIsumuskarilaisia ja musaleiriläisiä ilmoittautumaan mukaan.
Maaliskuussa vietimme hauskan CIsumusa-viikonlopun Peurungassa, Laukaassa. Lunta oli tuolloin vielä reippaasti maassa, mikä tarkoitti tietysti pulkkamäessä laskemista koko porukalla. Vastapainona lumessa peuhaamiselle kävimme myös kylpylän puolella uimassa sekä musisoimme yhdessä.
Puhemuskarituokioissa ohjaajina toimivat Ulla Sergejeff ja Mikaela Molander Outloud Oy:stä. Lapset kokeilivat tunnistaa erilaisia mysteeriääniä, kuten torven ja liukuhuilun, ja pääsimme laulamaan leikkisiä lauluja. Oli kiva aloittaa puhemuskarikevät yhdessä paikan päällä, varsinkin kun etänä puhemuskariin osallistuville perheille tämä oli ainut tilaisuus päästä näkemään muita osallistujia kasvokkain.
Tänä syksynä puhemuskarilaisten viikonloppu pidetään Ikifit Kangasalla. Luvassa on leikkiä, laulua, hyvää ruokaa, uimista ja paljon muuta. Ilmoittaudu syksyn puhemuskariin ja vertaisviikonloppuun nettisivujemme tapahtumat-osiossa!
Sointuisin terveisin,Katariina VarjonenCIsumusan projektikoordinaattori
Toimitus ja taitto: Isa Pulli