Vieraskynä: Kokemuksia European Friendship Week -leiriltä

Tänäkin vuonna LapCI ry lähetti delegaation The Ear Foundationin European Friendship Week -leirille, jossa nuoret pääsevät tutustumaan englantilaiseen kulttuuriin ja toisiin sisäkorvaistutetta käyttäviin nuoriin. Omasta leirikokemuksestaan kirjoitti tällä kertaa Miisa Sivén.

Sunnuntai

Leiri lähti liikkeelle Suomesta, kun tapasimme reissuporukan kanssa Helsinki-Vantaan lentokentällä̈ klo 6.30 sunnuntaiaamuna. Siellä laitoimme matkatavaramme ruumaan, ja jatkoimme turvatarkastuksiin. Tunnelma oli jännittynyt ja innostunut. Ennen koneeseen menoa oli vielä vähän aika syödä ja tutustua toisiimme. Lentokoneessa viimeistelimme Pub-visaan (kuului leirin ohjelmaan) kysymykset. Lentomatka meni mukavasti ja nopeasti!

Lontoon Heathrow-lentokenttä oli iso! Löysimme onneksi metrolle ja jatkoimme matkaa Kings Crossille. Siellä meillä oli kiire, ja jouduimme juoksemaan ehtiäksemme junaan. Ehdimme. Junamatka kesti pari tuntia. Siinä välissä ehdimme viimeistellä maaesittelymme. Juna saapui Leedsiin klo 13.26 ja taksi haki meidät asemalta. Tässä vaiheessa meillä kaikilla oli jo kova nälkä, koska olimme viimeksi syöneet Suomessa.

Saavuimme leiripaikalle ja meidät otettiin vastaan. Majoituimme ja pääsimme vihdoin syömään! Loppuilta pelailtiin ja leikittiin. Päivä oli ollut varsinkin meille suomalaisille todella pitkä!

Maanantai

Seuraavana aamuna heräsimme ennen kahdeksaa ja menimme aamupalalle. Sen jälkeen oli maaesittelyjä ja muuta ohjelmaa. Maanantai vietettiin koululla. Meille oli järjestetty erilaisia aktiviteettejä. Illalla meillä oli Pubi-visa läheisessä Pubissa: se oli hauska!

Tiistai

Seuraavana päivänä aamu alkoi samaan tapaan. Lähdimme retkelle Leedsiin. Ensin menimme työpajaan, jossa opiskeltiin vähän Chocolate Pudding -leivoksista. Pääsimme tekemään itse vaniljajäätelöä, ja maistoimme sitä leivosten kanssa. Se oli todella hyvää! Tällä välin puolet ryhmästä oli kävellyt kaupungilla ja me jatkoimme sinne seuraavaksi. Kävelimme kaupungin läpi bussille, jolla lähdimme Harewood nimiseen paikkaan. Se oli iso talo, josta oli tehty museo. Kiertelimme siellä, ja sen jälkeen istuimme ulkona auringossa. Kun palasimme koululle, söimme ja sen jälkeen oli muotinäytös! Meidät jaettiin ryhmiin, ja meille annettiin jätesäkkejä ja muovipusseja. Niistä piti tehdä kahdelle ryhmäläiselle asut. Samana iltana oli vielä meidän Suomi-esitys.

Keskiviikko

Keskiviikko vietettiin koululla. Taiteilimme itsellemme tyynyliinat, rentouduimme, pelasimme joukkuepelejä. Illaksi vaihdoimme Harry Potter vaatteet. Meidät jaettiin tupiin ja vielä pienempiin joukkueisiin. Niissä kilpailtiin toisia tupia vastaan. Illalla oli vielä muiden maaesittelyjä ja iltapala.

Torstai

Torstaina oli odotettavissa pitkä päivä! Aamulla ohjaajat herättivät meidät puoli seitsemältä. Oli palohälytys. Kaikki ravisteltiin ylös ja käskettiin ulos. Siellä me seisoimme ulkona noin puoli tuntia, ja odotimme, että palokunta tarkastaa tilanteen. Mitään hätää ei onneksi ollut, ja pääsimme takaisin sisään. Hetken päästä pääsimme aamupalalle, jonka jälkeen meillä oli maaesittelyjä, ja sitten söimme englantilaisen brunssin. Ruoan jälkeen meillä oli työpaja taidemuseossa, Leedsissä. Alice- niminen opas kierrätti meitä museossa ja pääsimme muovailemaan omat taideteoksemme. Työpajan jälkeen menimme shoppailemaan, minkä jälkeen lähdimme KRIKETTIMATSIIN! Peli oli todella mielenkiintoinen. Yksi leiriläisistä oli selittänyt meille säännöt, mutta ne olivat silti hieman hankalat. Tuomas oli pelistä eniten perillä, ja selitti meille muille sääntöjä koko pelin ajan. Meillä oli todella hauskaa. Päivä huipentui vielä yöpitsoihin, jotka syötiin pyjamat päällä koululla.

Perjantai

Perjantai oli viimeinen päivämme leirillä. Lähdimme aamulla retkelle. Bussi vei meidät pienelle kyläkaupalle, josta lähdimme patikoimaan kohti Bolton Abbeyta. Kuljimme kaunista joen vartta pitkin. Söimme eväät pienessä kylässä, jossa pääsi myös kauppaan ja kahvilaan. Jatkoimme matkaa vielä vanhalle luostarille, josta oli jäljellä tosin enää rauniot. Söimme siellä jäätelöä, ja nautimme auringosta. Siitä kävelimme vielä pienen matkaa bussille, joka vei meidät juna-asemalle. Matkustimme höyryjunalla pienen matkan, ja saavuimme toiselle asemalle, josta bussi lähti kohti koulua. Illalla meillä oli Banquet, eli juhlaillallinen. Kaikilla oli juhlavaatteet. Meillä oli hieno illallinen, johon kuului alkuruoka, keitto, pääruoka ja jälkiruoka. Sen jälkeen pakkasimme, ja pidimme hauskaa uusien kavereiden kanssa.

Lauantai

Lauantaina matka alkoi kohti Suomea. Oli haikeaa jättää taakseen ihana leiri, mutta myös ihanaa päästä kotiin. Viikko oli melko rankka ja väsyttävä, mutta todella onnistunut!